Ingen snö, ingen kyla, ingen vinter - ska det vara så här?

Mobilapp med väderprognosAntalet timmar under fryspunkten har denna vinter varit få här på västkusten samtidigt som det på många håll finns tecken på vår som vi inte vill se i januari. Det går inte utifrån en vinter säga om vädret beror på klimatförändringarna, men den vädertyp vi ser just nu kan vi förvänta oss mer av i takt med att temperaturerna stiger.

För de flesta av oss är bilden av svensk vinter snö och kallt. För meteorologerna finns det enkel definition helt utan krav på snö. Det som krävs är att dygnstemperaturen ska vara under nollan fem dygn i rad. Och det har det hittills inte varit, vilket betyder att Göteborg nu i slutet av januari fortfarande rent meteorologisk har höst, även om kalendern säger att det är vinter.

Det som avgör hur vintermånaderna blir är luftströmmar som styrs av lågtryckens och högtryckens positioner över Nordatlanten.

– För att det ska bli en kall vinter med snö måste kalla arktiska ostliga luftströmmar komma in över Sverige. Den här vintern har det hittills varit en dominans av sydvästliga och en del västliga vindar som fört in varm luft från lägre breddgrader och utifrån Atlanten, säger Hans Linderholm, professor i naturgeografi vid Göteborgs universitet.

Hans Linderholm kan inte med säkerhet säga att den typ av vindar som dominerar nu och som ger det varma vädret beror på klimatförändringarna, Göteborg har haft dåliga vintrar tidigare.

– Men vinterväder som är varmare än det vi är vana vid är helt i linje med vad vi forskare förväntar oss i framtiden när temperaturerna stiger.

Vårblommor i januari – skrämmande eller underbart?

Under #vårtecken på Instagram finns nu gott om bilder på snödroppar, körsbärsblommor och knoppande påskliljor med texter på temat ”underbart” och ”äntligen”. Men är det underbart med ett blommande körsbärsträd i Stockholm mitten av januari? Frågan går till Åslög Dahl som är forskare i botanik.

– Det är ju lite kluvet. Jag personligen tycker inte om vinter, men jag vet att det inte är underbart utan det är något mycket skrämmande som håller på att hända. Att de här växterna blommar nu är en väl synlig indikation på att det varit milt, och att de här milda vintrarna kommer oftare och oftare stämmer överens med förutsägelserna för ett varmare klimat.

Hur kommer den svenska floran att förändras när vi går mot ett varmare klimat?
– Det kommer att bli lättare för invasiva växter och svampar att få fäste. Ett annat exempel är att boken, som är frostkänslig som ung, kommer att röra sig norrut och kan komma att konkurrera med andra träd, till exempel björken.

Forskarna räknar med de geografiska zonerna på grund av klimatförändringarna kommer att krypa uppåt.

– Sydöstra Norrland kan bli som dagens Svealand. Här i Götaland kan det bli likt de västra delarna av den europeiska kontinenten. Granar som lätt drabbas av rotröta när det är varmt och fuktigt på vintern kommer sannolikt att dra sig tillbaka mot nordöst.

På sikt kan balansen i ekosystemen förändras, och extrema väderhändelser som stormar och bränder kan skapa stora ytor som temporärt saknar vegetation. När det sedan börjar växa igen så är det andra arter än de som brann ner som först får fäste, vilket innebär att en granskog istället kan bli en skog som under en tid framför allt består av aspar, rönnar, sälgar och björkar.

Vintern 2120, troligen utan pulkaåkning

Även om väder-apparna i våra telefoner just nu visar att det kommer att vara fortsatt milt de kommande 10 dagarna, kan det fortfarande smälla till och bli både kallt och snöigt. Historiskt sett är februari den kallaste månaden. En kan dock inte låta bli att undra om göteborgsbarn år 2120 ens kommer att veta vad en pulka är för något.

– Generellt sett kommer det att vara bra mycket varmare så det är tveksamt om det kommer att gå att åka så mycket pulka i Göteborg. Snögränsen kommer att krypa högre upp och chansen att få snö kommer att minska i hela landet. Om vi fortsätter i den riktning vi går nu kan det bli så att vi rent meteorologiskt inte har vinter i Göteborg om hundra år. Istället är det troligt att december, januari och februari är milda och blåsiga, säger Hans Linderholm.

Vy över Slottsskogskolonin och Majorna/Kungsladugård, 22 januari 2016.Vy över Slottsskogskolonin och Majorna/Kungsladugård, 22 januari 2016.