Huvudbyggnaden i Vasaparken åter öppnad

Universitetets huvudbyggnad i Vasaparken samt en spårvagn.Universitetets huvudbyggnad i Vasaparken är åter öppnad. All in- och utpassage måste dock på grund av rasrisk från taket ske från baksidan, genom entrén mot Aschebergsgatan.

Det var under fredagens kraftiga storm som en vind tog med sig delar av en stor byggnadsställning som fanns på taket. Takställningen och delar av stenkanten runt huset rasade ner i marken och orsakade materiella skador. Byggnaden evakuerades och stängdes av.

Nu är byggnaden öppen för anställda och besökande igen. Eftersom viss rasrisk fortfarande föreligger är huvudentrén avspärrad med metallstängsel. All in- och utpassage måste därför ske från baksidan av huset genom entrén som ligger mot Aschebergsgatan.

Under åtminstone måndagen kommer arbete att genomföras på framsidan av byggnaden vilket gör att möjligheterna till parkering är mycket begränsade.

Hissen inne i huset får inte användas och det kommer att ta ett par dagar att reparera den.