Helena Lindholm Schulz framtidsspanare åt regeringen

Häromdagen utsågs rektor Pam Fredman till statsministern nya innovationsråd. Nu har även universitetets prorektor Helena Lindholm Schulz fått en uppgift för regeringen. Hon blir ledamot i en av de tre analysgrupper som ska ingå i regeringens framtidsarbete.

– Jag uppskattar verkligen möjligheten att som oberoende forskare få bidra med analyser kring viktiga och centrala problemställningar i ett arbete direkt knutet till regeringen, säger Helena Lindholm Schulz.

De tre expertråden som tillsatts av ministern för strategi- och framtidsfrågor Kristina Persson är utöver Global samverkan, där Helena Lindholm Schulz ingår, också Grön omställning och Arbete i framtiden. Grupperna är brett sammansatta med totalt 30 företrädare från näringsliv, fackföreningar, civilsamhälle och akademi, i enlighet med samma princip som gäller för det innovationsråd statsminister Stefan Löfven presenterade tidigare i veckan.

Analysgrupperna kommer att ha dubbla ordförandeskap med en man och en kvinna i varje. Tanken är att grupperna ska ta helhetsgrepp om olika centrala utmaningar som Sverige står inför under de kommande tio till tjugo åren. Om ett år beräknas de lämna rapporter med slutsatser, strategiska överväganden och delge regeringen förslag till politiska åtgärder.

Helena Lindholm Schulz tycker att det är ett intressant och bra grepp att tillsätta analysgrupper med representanter från olika delar av samhället för att få brett genomarbetade synpunkter och förslag.
- Det ska bli otroligt spännande att arbeta över sektorsgränserna kring globala ödesfrågor.

Följande personer ingår i analysgruppen Global samverkan

• Thomas Hammarberg, Kommissionen mot antiziganism (ordförande)
  • Loa Brynjulfsdottir, LO (ordförande)

Övriga ledamöter:

• Lennart Båge, ordförande, Global Utmaning
  • Mats Karlsson, direktör, Utrikespolitiska institutet
  • Helena Lindholm Schulz, professor, Göteborgs universitet
  • Anna Ryott, VD, Swedfund
  • Eliza Kücükaslan, social entreprenör, Milvik
  • Jonas Tallberg, professor, statsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
  • Lisa Pelling, utredningschef, Arena Idé
  • Lena Ag, generalsekreterare, Kvinna till kvinna