Hans Joas ny innehavare av Torgny Segerstedtprofessuren

Den framstående tyske sociologen Hans Joas har utsetts till gästprofessor till Torgny Segerstedts minne vid Göteborgs universitet.

– Hans Joas starka forskningsintresse för såväl mänskliga rättigheter som religion gör honom till en utmärkt innehavare av Segerstedt-professuren, säger Pam Fredman, rektor vid Göteborgs universitet.

Under perioden april till maj 2014 kommer Hans Joas att vara verksam vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion. Vid sidan av sin egen forskning kommer Hans Joas att vara en resurs för övriga forskare vid universitetet och han kommer också att hålla flera offentliga föreläsningar.

Forskar om pragmatism

– Hans forskning kretsar kring frågor som rör amerikansk pragmatism och antropologi, handlingsfilosofi, krig, mänskliga rättigheter och religion, vilket han behandlat i ett stort antal böcker och artiklar, säger Ola Sigurdson, professor i tros- och livsåskådningsvetenskap vid Göteborgs universitet.

Hans Joas är en av sin generations mest bemärkta tyska sociologer. Han disputerade 1979 vid Freie Universität Berlin på en avhandling om den amerikanske filosofen, psykologen och sociologen George Herbert Mead. Bland hans senaste monografier märks dels Die Sakralität der Person: Eine neue Genealogi der Menschenrechte (engelsk översättning: The Sacredness of the Person: A New Genealogy of Human Rights), dels Glaube als Option: Zukunftsmöglichkeiten des Christentums (engelsk översättning under utgivning).

Verksam i Chicago

Hans Joas är för närvarande professor i sociologi vid The University of Chicago och ledamot av Committee on Social Thought, ’permanent fellow’ vid Freiburg Institute for Advanced Studies samt ’non-resident long-term fellow’ vid Swedish Collegium of Advanced Study i Uppsala. Han är också mottagare av en lång rad priser och utmärkelser, bland annat ett hedersdoktorat i sociologi vid Uppsala universitet (2013) och ett hedersdoktorat i katolsk teologi vid Universität Tübingen (2012).

Bland tidigare innehavare av Torgny Segerstedtprofessuren märks FN:s vice generalsekreterare Jan Eliasson och tidigare kultur- och utbildningsminister Bengt Göransson. Senaste innehavare av professuren var Anne Orford, professor i internationell rätt vid Melbourne Law School.

– Genom Hans Joas täcker vi in en tidigare outnyttjad del av det som Torgny Segerstedt stod för, det existentiella tänkandet, säger Mikael Romanus, ordförande för Stiftelsen Torgny Segerstedts minne som finansierar gästprofessuren.

För mer information:

• Professor Ola Sigurdson, institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, e-post: ola.sigurdson@lir.gu.se, telefon: 031–786 5314
  • Ordförande Mikael Romanus, Stiftelsen Torgny Segerstedts minne, e-post: mikael@romanus.se, telefon: 070–660 40 48