Handelshögskolan i Göteborg i nytt nätverk för europeiska och kinesiska handelshögskolor

Alliance of Chinese & European Business Schools, ACE, är ett nytt samarbete mellan tio europeiska och tio kinesiska handelshögskolor. Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har som enda svenska lärosäte fått en inbjudan att vara en av de grundande medlemmarna.

ACE är ett nätverk som bygger på bilaterala avtal för student- och lärarutbyten samt forskningssamverkan mellan de 20 medlemmarna. Handelshögskolans rektor Per Cramér deltog nyligen i ett konstituerande möte som hölls i Angers, Frankrike, på Essca School of Management.

Handelshögskolans medverkan i ACE förväntas stärka skolans relationer med ytterligare kinesiska lärosäten, utöver dem som skolan redan har samarbete med. Dessutom kommer Handelshögskolans relationer med de europeiska skolorna i nätverket att utvecklas. ACE ska vara operativt från och med januari 2014.

De medverkande kinesiska lärosätena är utvalda av det kinesiska utbildningsdepartmentet och finns i det som kallas ”the greater China” vilket förutom Fastlandskina inkluderar Hong Kong, Macao och Taiwan.

Samarbetet stärker Handelshögskolans internationalisering. Sedan tidigare har Handelshögskolan drygt 180 partneruniversitet runt om i världen. Många av skolans studenter tillbringar en del av sin studietid utomlands och ännu fler internationella studenter kommer till Handelshögskolan via utbyten eller som studenter på de internationella programmen på masternivå.

De grundande medlemmarna i ACE är:

• Antwerp Management School (Belgien)
• Beijing Jiao Tong University (Kina)
• Chinese Academy of Sciences (Kina)
• EBS Business School (Tyskland)
• ESSCA School of Management (Frankrike)
• Handelshögskolan vid Göteborgs universitet (Sverige)
• Harbin Institute of Technology (Kina)
• Hong Kong Polytechnic University (Hong Kong)
• Leeds University (Storbritannien)
• National Tsing Hua University (Taiwan)
• Northwestern Polytechnic University (Kina)