Foto: Mostphotos/Piotr Adamowicz

Hållbar utveckling i svenskämnet

Tidskriften ForskUL har gjort ett temanummer om arbete med hållbar utveckling i svenskämnet. Anna Lyngfelt och Katharina Dahlbäck vid Göteborgs universitet har varit gästredaktörer.

Temanumret belyser hur svenskämnet kan bidra till samhällets hållbarhetsarbete. Gästredaktörerna Anna Lyngfelt och Katharina Dahlbäck presenterar fem artiklar som på olika sätt utgör exempel på det den brittiska professorn Kari Facer benämner ”närvarandets pedagogik”. Det är en form av undervisning där elever får fördjupa sin förståelse av samtidens företeelser och samtidigt ges tillfälle att öva sig i att se komplexiteten i det som sker. På så sätt kan eleverna utveckla tankar om potentiella framtidsvägar.

Anna Lyngfelt och Katharina Dahlbäck är professor respektive universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning svenska vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP). Keri Facer är nybliven gästprofessor vid IDPP.

Läs hela numret Svenskämnets berättelser och berättelser i svenskämnet: ett temanummer om hållbarhet.

ForskUL

Forskning om undervisning och lärande, ForskUL, presenterar forskning relaterat till skolans samtliga ämnesområden och åldersgrupper.

Tidskriften vill bidra till forskningsutvecklingen inom utbildningsområdet och överbrygga gapet mellan forskning och praktik. ForskUL är därför öppet tillgänglig och målsättningen är att publicera forskning som ger lärare såväl teoretiska som praktiska redskap i sitt arbete.

Tidskriften ges ut av Lärarstiftelsen i samverkan med Lärarförbundets vetenskapliga råd och Lärarförlaget.

Hemsida: https://forskul.se/