Cecilia Malmström
Cecilia Malmström har varit innehavarare av Assar Gabrielssons gästprofessur under perioden 2020-2021
Foto: Erika Holm

Hallå där, Cecilia Malmström!

1 januari 2020 tillträdde du som innehavare av Assar Gabrielssons gästprofessur. Vid årsskiftet löper uppdraget ut. Hur har det varit?

Det har varit jätteroligt! Sedan slog ju pandemin till och precis som alla andra fick vi anpassa oss väldigt fort. I princip alla föreläsningar och kontakter med studenter och kollegor blev digitala och det är inte alls samma sak. Jag älskar att undervisa och ha en dialog med studenterna, och det går inte på samma sätt när man ses på skärmen. Det var också många planer på seminarier och andra aktiviteter som fick ställas in.

Vad har du gjort under de här två åren?

Jag har gjort många gästspel på kurser på Handelshögskolan och på Europaprogrammet. Jag tror att jag genom all min praktiska erfarenhet har kunnat bidra med något som tillfört ytterligare en dimension till studenterna. Det har varit roligt att få ge tillbaka.

Mitt uppdrag har inte bara handlat om undervisning. Jag har också diskuterat med forskare, varit med på seminarier, bollat och bidragit med idéer. Jag har skrivit förordet till en rapport och deltagit i Centrum för Europaforsknings (CERGU) nätverk och dess regelbundna frukostmöten, som förstås var digitala.

Du har själv en internationell karriär, på positioner där du haft möjlighet att göra skillnad. Vad har du för tips till studenter som vill ut i världen och påverka?

Jag har haft en del seminarier om detta, där jag varit inbjudan av olika studentgrupper. Det jag vill skicka med studenter är värdet av att kunna flera språk, att skaffa sig en bra utbildning, att odla sina kontakter och att ta chanser som dyker upp. Det kan till exempel vara att åka på en utbytestermin eller att våga söka en praktikplats. Jag har själv tagit emot praktikanter och de bidrar mycket, och vi kunde också se att det sedan går väldigt bra för dessa. De får ett nätverk och kontakter och en värdefull merit att ha på sitt cv.

Vad ser du framemot nu?

Sedan i somras är jag Senior Fellow vid den amerikanska tankesmedjan The Peterson Institute for International Economics (PIIE), som studerar olika aspekter på global ekonomi och handel. Jag bidrar bland annat genom seminarier och poddar, och har skrivit en del. Det är ett spännande uppdrag med fokus på ekonomi, politik och transatlantiska relationer.  Jag hoppas kunna åka dit, till Washington D.C, i början på 2022.

Vad tar du med dig från tiden på Handelshögskolan?

Att GU har blivit så otroligt internationellt! I princip all undervisning har varit på engelska. Det är bra för studenterna. Det ger nya perspektiv, inte bara genom språket i sig, utan också genom att få ta del av erfarenheter och perspektiv som studenter från olika delar av världen bär med sig. Det har varit roligt även för mig att få den dialogen.

Jag kommer att sakna studenterna på Handelshögskolan. Det ger mig väldigt mycket att höra deras tankar och inspel. Studenterna ger också hopp – de är optimistiska och har många idéer om vad de vill förändra och ser positivt på världen. Jag har också träffat många fantastiska lärare och kollegor som jag hoppas kunna fortsätt att hålla kontakten med.

AV: Maria Norrström

Om Cecilia Malmström

Cecilia Malmström är uppvuxen i Göteborg. Hon har en doktorsexamen i statsvetenskap från Göteborgs universitet, och undervisade under flera år i bland annat europeisk politik, regionalism och terrorism. Hon har en lång erfarenhet av EU-samarbetet, som ledamot av Europaparlamentet 1999-2006, och som Sveriges EU-kommissionär 2010-2019. Under åren 2006-2010 var hon EU-minister i den svenska regeringen. 2019 utsågs Cecilia Malmström till Årets svensk i världen. 2020-2021 innehavarare av Assar Gabrielssons gästprofessur på Handelshögskolan.

Om Assar Gabrielssons gästprofessur
Assar Gabrielsson var en av grundarna av AB Volvo. Assar Gabrielssons gästprofessur i tillämpad företagsledning instiftades 1999 till hans minne och finansieras via en gåva från Stiftelsen Göteborgs Handelshögskolefond. Syftet med professuren är att ge studenterna ökade kunskaper om tillämpningen av de teorier inom ekonomi och ledarskap som de studerar. Uppdraget omfattar 20 procent, vanligtvis under 1-2 år.