Länkstig

Gymkultur liknas vid McDonalds

Publicerad

På gymmen råder i princip ett samstämmigt ideal kring vikt, kropp, utseende och kroppsdefinition. Idealet sprids över världen via stora aktörer inom gruppträningen. Gymkulturens snabbmatsvariant av fitness har undersökts, bland annat vid Göteborgs universitet.

McDonaldiseringen av gymkulturen är temat för en artikel i Sports, Education and Society där Thomas Johansson, professor vid Göteborgs universitet tillsammans med Jesper Andreasson, lektor vid Linnéuniversitetet, har undersökt utvecklingen av moderna fitnesskoncept. Studien baseras bland annat på intervjuer av personliga tränare och gruppträningsinstruktörer.

14 000 gym över världen

Med exemplet Les Mills, etablerat på Nya Zeeland på 1960-talet, beskriver forskarna framväxten av en detaljreglerad och global kultur inom gruppträning. Les Mills är mycket stort inom fitnessbranschen och fungerar idag enligt en franchisemodell, där man ger eller säljer tillstånd att använda företagets program över hela världen. Idag finns mer än 14 000 gym som har något av Les Mills program. Företaget finns i mer än 80 länder, däribland Sverige, och har mer än fyra miljoner deltagare varje vecka.

Strikt reglerade övningar

– Les Mills innebär en standardiserad form av kroppstekniker som i princip ser likadana ut överallt inom gruppträningen. Det handlar om ett imperium uppbyggt kring gruppträning, säger Thomas Johansson.
Konceptet innebär att koncernens huvudtränare presenterar strikt reglerade och musiksatta övningar, vilka förnyas var tredje månad för att sedan i detalj spridas genom i hela kedjan av legitimerade Les Mills-instruktörer. Den lokala instruktörens inflytande över de pass han eller hon leder blir därmed försumbar.

Urholkar kompetens

– Det urholkar naturligtvis den enskilde instruktörens kompetens som varken har möjlighet att förändra rörelser, musik eller sätt att presentera övningar. Instruktörernas förmågor tas inte till vara när det är så strikt hållet både vad det gäller terminologi och koreografi. Samtidigt marknadsför ofta det enskilda gymmet det hela som ett kvalitetsindex, säger Jesper Andreasson.

Till sommaren kommer artikelförfattarnas gemensamma bok The Global Gym. Gender, Health and Pedagogies ut på Palgrave Macmillan förlag.

Läs artikeln 'Doing for group exercise what McDonald's did for hamburgers': Les Mills and the fitness professional as global traveller i Sports, Education and Society

För mer information:
Thomas Johansson, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet, thomas.johansson.2@gu.se, 031-786 2003
Jesper Andreasson, institutionen för idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet, jesper.andreasson@lnu.se, 0702-585678