Guldspadar till fd JMG-studenter

Bland de nominerade till årets guldspadar som delades ut på Gräv 2014 i Umeå fanns totalt tio fd. JMG- (och JHG-)studenter, varav tre kammade hem det åtråvärda verktyget.

Mira Hjort (student på JMG 2010-2012) och Christina Swahn (JHG 1988-1990) på Kommunalarbetaren fick guldspaden i klassen tidskrift för att ha kartlagt och avslöjat brister i hemtjänstbranschen och dessutom pekat på en omfattande ekonomisk brottslighet, som drabbat såväl kommuner och anställda som brukare. Tillsammans med Helena Gunnarsson och Pernilla Josefsson stod de bakom artikelserien ”Så dumpades villkoren i hemtjänsten”.

Kristina Lagerström (JHG 1987-1989) fick tillsammans med Johan Zachrisson Winberg
 på SVT Nyheter guldspaden i klassen för riksteve för att genom en gedigen granskning ha visat hur riskkapitalbolagen gjort den svenska skolan till en handelsvara i programmen”Skolfesten” och ”Skolmarknaden”.

Bland de nominerade till årets guldspadar som delades ut på Gräv 2014 i Umeå fanns totalt tio fd. JMG- (och JHG-)studenter.

Läs mer om alla vinnare på Journalisten.se