GU Ventures utsedd till en av världens främsta universitetsinkubatorer

Företrädare för GU Ventures mottar priset som en av världens främsta universitetsinkubatorer.GU Ventures, som är Göteborgs universitets holdingbolag och som stöttar forskare och entreprenörer med att kommersialisera sina idéer, har blivit utsedd till en av världens främsta universitetsinkubatorer.

UBI Global är organisationen som står bakom rakningen. Deras mål är hjälpa inkubatorer, vars syfte är att främja och underlätta kommersialisering av innovationer, knutna till universitet att bli mer effektiva och konkurrenskraftiga. De har således utvecklat ett sätt att bedöma inkubatorers verksamheter där alla variabler räknas in.

GU Ventures placerar sig i UBI Globals ranking som en av de 20 främsta universitetsinkubatorerna i världen i kategorin "Top Business Incubator - Managed by University". Inkubatorn har som sitt främsta mål att hjälpa forskare och studenter, som har anknytning till Göteborgs universitet, att kommersialisera och bygga företag på sina idéer.

GU Ventures verksamhet rankas som tvåa i Norden, fyra i Europa och som nummer 17 i världen bland deltagande universitetsdrivna inkubatorer. Jämfört med andra universitetsinkubatorer i världen är GU Ventures särskilt utmärkande i tre specifika områden: att tillföra kompetens till de nystartade verksamheterna, att attrahera finansiering till dem och att utveckla dem med framgång på lång sikt.

– Vi har varit med flera gånger då det är oerhört stimulerande att göra en sån här benchmark. Det är glädjande att vi håller ställningarna, speciellt då vi märker att konkurrensen hårdnat de senaste åren, berättar Klementina Österberg, VD för GU Ventures.

– Jag vill också ta tillfället i akt att tacka alla som bidrar till att skapa GU Ventures resultat, såsom vårt universitet, våra finansiärer och särskilt våra fantastiska bolag och duktiga medarbetare, avslutar Klementina.

Totalt har UBI Global gått igenom 1370 universitetsinkubatorer, varav 822 kvalificerade sig. 435 av dem ansökte och slutligen deltog 259 inkubatorer från 53 länder i rankings- och benchmarkingsprocessen.