GU tog emot namninsamling mot pågående forskning med hundar

På fredagen lämnade Djurrättsalliansen in en namninsamling till Göteborgs universitet. De som skrivit under vill att ett pågående försök med hundar upphör och att hundarna omplaceras. Representanter från GU tog emot insamlingen och satt sedan ner med Djurrättsalliansens talespersoner för ett kort samtal om djurförsök.

Göran Landberg och Mattias Goksör tar emot en namninsamling av Djurrättsalliansens Malin Gustafsson och Emelie Wiberg. FOTO: Johan WingborgGöran Landberg och Mattias Goksör tar emot en namninsamling av Djurrättsalliansens Malin Gustafsson och Emelie Wiberg. FOTO: Johan Wingborg

Uppropet startade på Facebook i förra veckan och har fått ett stort genomslag. När Djurrättsalliansen stängde namninsamlingen igår hade nästan 85 000 personer skrivit på. Prorektor Mattias Goksör, som var en av dem som tog emot namninsamlingen, värdesätter engagemanget.

– Jag tycker att namninsamlingar är ett bra och demokratiskt sätt att visa sin ståndpunkt. Jag förstår att djurförsök är en fråga som väcker starka känslor, och det finns, som den här namninsamlingen visar, ett stort engagemang i frågan, säger han.

I samtalet som följde överlämnandet av namninsamlingen diskuterades djurförsök generellt och vikten av att mötas.

– Det svårt för oss att få en samsyn i dessa frågor, men det är viktigt med en dialog. Som vi ser det behövs djurförsök fortfarande i viss forskning för att få fram nya mediciner, nya behandlingsmetoder och för att öka den grundläggande kunskapen, säger Göran Landberg, vicerektor för forskning som också var med vid överlämnandet.

Representanterna för Djurrättsalliansen, Malin Gustafsson och Emelie Wiberg, uttryckte att det var viktigt för dem som skrivit på namninsamlingen att de på detta sätt blir hörda.
– Vi är nu inställda på att ha en fortsatt dialog kring den här frågan, för vi vill ha besked hur det går, säger Malin Gustafsson.

Göteborgs universitet kommer att ta initiativ till en bredare diskussion om djurförsök och återkommer i frågan.