En bild på de tävlande: William, Hanna, Carl, Ademir.
Adrian’s Apostles representerar Göteborgs universitet i ytterligare en Cyber Challenge-tävling i Genève i vår. Deltagarna, uppifrån från vänster: William Andréasson, Hanna Seviarynets, Carl Davidson och Ademir Čabaravdić.

GU-studenter vinnare i Cyber Challenge 2021

Varje år anordnar Försvarshögskolan i Stockholm tävlingen Cyber Challenge som ska öka förståelsen för cyberattacker mot Sverige. I år tävlade 15 lag från svenska universitet. Ett av de tre vinnande lagen består av masterstudenter på Göteborgs universitet, vi har pratat med en av dem.

Hej Carl Davidson, och grattis till vinsten! Berätta om ditt lag Adrian’s Apostles, vilka är ni?

Hej, och tack så mycket! Vi är fyra studenter som läser andra terminen på Master's Programme in International Administration and Global Governance (IAGG). Vi har olika akademisk och geografisk härkomst vilket var en styrka i den här tävlingen. Adrian’s Apostles utgörs utöver undertecknad av Ademir Čabaravdić, Hanna Seviarynets och William Andréasson. Med oss som coach i tävlingen har vi haft förmånen att ha Adrian Hyde-Price, professor på Statsvetenskapliga institutionen. Vårt lagnamn är således en hommage till vår eminente coach!

Hur kommer det sig att ni ställde upp i tävlingen?

Vi såg det som en möjlighet att testa kunskaperna vi samlat på oss under studietiden i skarpt läge. Det enda som behövdes för att ställa upp var att skapa en grupp med fyra studenter på Göteborgs universitet samt hitta en coach som är anställd på vår fakultet, det vill säga Samhällsvetenskapliga fakulteten.

Vad gick tävlingen ut på?

Vi fick ett fiktivt scenario som handlade om ett förändrat säkerhetsläge i Sverige, där olika aktörer använde cyberattacker för att uppnå olika säkerhetspolitiska mål. Sådant påverkar såklart de flesta viktiga funktionerna i samhället – regeringen, myndigheter, media, med flera, och kan om det går riktigt illa hota vår demokrati och suveränitet. Vi fick bland annat jobba med risk- och incidenthantering, strategisk kommunikation, policyutveckling och konsekvensanalys.

Ställdes ni inför någon särskilt svår utmaning och hur löste ni den?

De tekniska aspekterna av cybersäkerhet var inte vår starka sida, vilket innebar att vi var tvungna att läsa in oss för att öka vår allmänna förståelse för just det. Sedan försvårade självklart pandemin våra möjligheter att mötas, vilket gjorde att vi satt uppkopplade på varsitt håll under såväl förberedelser som under själva tävlingen. Tråkigt, men nödvändigt.

Tycker du att samhällsvetare har en självklar plats inom området cybersäkerhet?

Ja, cyberangrepp är ett problem som inte går att isolera varken till privat eller offentlig sektor, eller till geografiska områden. Därför är det viktigt att se det större perspektivet och få centrala aktörer att ta ansvar för att stärka samhällets cybersäkerhet, både på kort och lång sikt. Samhällsvetare är ju utmärkt lämpade för det!

Ert lag blev ett av de tre bästa i den här tävlingen och kommer att gå vidare till en ny tävling, Cyber 9/12 Strategy Challenge, i Genève i maj, hur känns det?

Det känns otroligt roligt och hedrande att få representera Göteborgs universitet och Statsvetenskapliga institutionen i Europa. Upplägget är i det närmaste identiskt med det svenska, med skillnaden att konkurrenterna är vassare och antalet tävlande lag är fler. Vi kommer självklart ge allt för att vinna även där!

Läs också Cyber Challenge 2021 avslutat, på Försvarshögskolans hemsida.

Läs mer om Master's Programme in International Administration and Global Governance.