GU-studenter uppmanade att lämna Ryssland

Göteborgs universitet har fått besked om att nio studenter som befinner sig i St. Petersburg måste lämna Ryssland. De återvänder till Sverige inom kort.

De nio svenska studenterna har, liksom lika många norska studenter, av ryska myndigheter fått besked om att deras visum är utställda på felaktiga grunder och att samtliga därför måste lämna landet innan måndag. De studerar alla vid Det norske universitetssenter i St. Petersburg.

Göteborgs universitet var under fredagskvällen i kontakt med några av studenterna, som uppger att de efter omständigheterna mår väl. Universitetet kommer under helgen att fortsätta att söka kontakt med resterande. Universitetet står också i kontakt med Utrikesdepartementet och Universitetet i Oslo för att få full information om den uppkomna situationen.

Berörda studenter och anhöriga som har frågor kan höra av sig till Jörgen Svensson, jourhavande tjänsteman vid Göteborgs universitet.