3MT vinnare
Foto: Jonas Martinsson

GU-doktorander vann presentationstävlingen 3MT

Under söndagen genomfördes presentationstävlingen Three Minute Thesis förkortat 3MT för andra gången på Vetenskapsfestivalen.

Josefin Larsson
Foto: Johanna Fasth

Tävlingen går ut på att doktorander på tre minuter ska presentera sitt doktorsämne. Till sin hjälp får doktoranderna endast använda en presentations-slide och presentationen måste hållas på engelska. Inga andra hjälpmedel är tillåtna.

Tävlingen genomfördes den tillsammans med Chalmers Tekniska högskola, vilket bidrog till att fler ämnesområden blev representerade.  Totalt var det fyra doktorander från respektive akademi som tävlande i kategorierna juryns favorit och publikens pris

Nytt för i år var också att tävlingen bytt arena till SkeppetGBG, som var en Vetenskapsfestivalens arenor för 2023 års festival. Lokalen var välfylld och det låg en spänd förväntan i luften.

Tjeerd Fokkens
Foto: Johanna Fasth

Under tiden som juryn sammanfattade sitt resultat fick de tävlande svara på några frågor. En av frågorna var hur de upplevt tävlingen, där svaret genomgående var att doktoranderna tyckte det var bra och lärorikt att hålla presentationer för en bred allmänhet. Doktoranderna underströk också ”gör det” till de som funderar på att medverka vid framtida tävlingar.

Delad vinst

I kategorin juryns favorit delades vinsten mellan Josefin Larsson, doktorand vid Institutionen för kliniska vetenskaper, och Tjeerd Fokkens, doktorand vid Institutionen för filosofi, lingvistik och Vetenskapsteori, båda vid Göteborgs universitet.

Vinnare av publikens pris blev även det Josefin Larsson. Hennes doktorsämne handlar om endometrios och hur man kan behandla detta genom transkutan elektrisk nervstimulering (TENS).

Josefin Larsson var efter tävlingen lättad och glad när vi lät henne svara på några frågor.

Hur känns det att både vunnit publikens pris och blivit delad ett i kategorin juryns favorit?
- Helt fantastiskt. En bekräftelse på att arbetet jag lagt ner inför tävlingen gett resultat.

Vad har varit den största utmaningen med att presentera ditt ämne på endast tre minuter?
- Att korta ner och få med det som är mest relevant har varit den största utmaningen.

Hur var det att presentera ditt doktorsämne för en bred allmänhet? Utmaningar? Möjligheter?
- Jag brinner för mitt ämne och att nå ut med kunskap om endometrios. Det spelar ingen roll hur många som lyssnar, om jag bara kan fånga någon som lider av detta eller har en anhörig som lider av det och jag kan hjälpa den är jag mer än nöjd!

Hur ska du fira?
Gå ut och äta med min familj!

Tjeerd Fokkens delad vinnare i kategorin juryns favorit var glad när vi träffade honom efteråt. Han doktorerar inom logiska resonemang och hur man genom simuleringar kan göra dessa underliggande processer enklare för hjärnan att förstå.

Hur känns det att dela förstaplatsen i kategorin juryns favorit?
- Fantastiskt, jag känner mig stolt.

Att anpassa språket så en bred allmänhet förstår mitt ämne. Det är inte alltid lätt att översätta alla termer som jag i min vardag använder mig av men som för en bred allmänhet kan te sig helt obegripligt.

- Jag är van vid att prata inför publiken men detta är något helt annat. Kändes nervöst, men gick ju bra!

Hur ska du fira?
- Inget särskilt planerat, ska nog mest bara släppa mitt ämne för en kort stund och njuta av vinsten.

"3MT är en möjlighet för doktorander att sprida kunskap om sin forskning till allmänheten"

Pauline Andréll, Universitetslektor vid
Avdelningen för anestesiologi och intensivvård är Josefins Larssons handledare och skriver på mail till oss att hon uppskattar initiativet med 3MT.

"Jag tycker att den här typen av tävlingar är viktiga utifrån universitets ”tredje uppgift”, kunskapsöverföring till omgivande samhälle.

3MT är en möjlighet för doktorander att sprida kunskap om sin forskning till allmänheten samt att få möjlighet att träna på att göra sin forskning lättillgänglig, så att många kan ta del av den."

Mer information om vinnarnas doktorsämne

Josefin Larssons doktorsämne
Endometrios innebär många gånger svår och långvarig smärta med påverkan på fysisk funktion, psykisk hälsa och livskvalitet. Sedvanliga analgetikabehandling är ofta otillräcklig. TENS är ett ofarligt sätt att behandla smärta, men i dagsläget är kunskapen kring TENS-behandling till denna patientgrupp bristfällig. Vi utvärderar den smärtlindrande behandlingseffekten av TENS vid endometriossmärta, effekter på fysisk aktivitet och livskvalitet samt den personliga upplevelsen av behandlingen.

Tjeerd Fokkens doktorsämne
Våra beslut påverkas negativt av situationer med motstridig information. Jag simulerar de kognitiva processerna hos människor i dessa situationer för att förstå vad som är så svårt med dem. Jag drar slutsatsen att den mänskliga hjärnan bara kan fokusera på en begränsad mängd information åt gången, men de situationerna kräver mycket information samtidigt. Jag hoppas kunna göra situationer med motstridig information lättare att hantera så att människor kan fatta bättre beslut.