Kvinna som går i vattenbrynet
Foto: Johan Wingborg

GU bland världens femtio bästa inom hållbarhet

Göteborgs universitet hamnar på 49:e plats när Times Higher Education (THE) rankar världens lärosäten utifrån de globala målen för hållbar utveckling. Det är fyra platser sämre än förra året, men å andra sidan var det rekordmånga lärosäten som deltog: 1 115 jämfört med 766 förra året.

– Plats 49 är ett mycket starkt resultat, säger analytiker Magnus MacHale Gunnarsson. Det är roligt att THE gör en rankning av det här slaget över huvud taget, vilket sätter fokus på något annat än akademisk forskningskvalitet. Lärosäten har ju också andra uppdrag.

Inom hållbarhetsmål 4 Quality Education placerar sig GU på en fjärde plats, något som glädjer rektor Eva Wiberg.

– För GU:s del är rankningen mycket välkommen eftersom hållbar utveckling är ett fokusområde. Plats 4 inom Quality Education är anmärkningsvärd.

Högst upp på årets lista ligger University of Manchester, följt av tre australiensiska universitet: University of Sydney, RMIT och La Trobe University.

Tre andra svenska lärosäten deltog i årets upplaga:

• KTH hamnade på plats 41 och gick för första gången förbi Göteborgs universitet. De fick också två tio-i-topp-placeringar: plats 7 i SDG 17 (Partnerships for the goals) och plats 7 i SDG 13 (Climate Action).
  • Linnéuniversitetet deltog för första gången i år och hamnade på plats 301–400.
  • Karolinska institutet, som endast deltog i SDG 3 ”Good Health and Well-being”, hamnade på plats 53.

Bild av hur lärosätena lever upp till de globala målen

Rankingen, THE University Impact Rankings, ska ge en bild av lärosätens samhällspåverkan genom att mäta hur de lever upp till de globala målen för hållbar utveckling. Men Magnus MacHale-Gunnarsson varnar för att dra några växlar på undersökningens resultat:

– Rankningen dras med stora metodologiska problem och man bör inte läsa resultatet som en faktisk mätning av hur väl universiteten arbetar mot FN:s hållbarhetsmål.

Rektor Eva Wiberg ser rankingen som ett tillfälle att belysa aktuella satsningar.

– Även om rankingen inte fångar alla nyanser, så är det en chans att visa upp vad vi gör på området, till exempel hållbarhetsmärkning av kurser och program och vårt arbete med Klimatramverket för högskolor och universitet där vi ska nå 1,5 graders målet.

Här är GU:s placering inom följande områden

• SDG 4: Quality Education: plats 4.
  • SDG 13: Climate Action: 15 (+ 15 placeringar). På plats 30 2019 och plats 37 2020.
  • SDG 12: Responsible Consumption and Production: 18 (44 förra året)
  • SDG 14 Life below Water: 16. Upp från plats 45 förra året)
  • SDG 3: Good Health: 32 (Upp från plats 66 förra året)
  • SDG 5: Gender Equality: 32 (Ned från plats 14 förra året)