Grattis Rebekka Wohlrab till IT-fakultetens pedagogiska pris!

Rebekka Wohlrab, forskarassistent inom software engineering, har utsetts till mottagare av IT-fakultetens pedagogiska pris 2023.

Rebekka Wohlrab
Rebekka Wohlrab, en uppskattad lärare inom metodiken Agile Software Development.

Rebekka nominerades av sina studenter på kursen Software Development Methodologies som ingår i det internationella kandidatprogrammet Software Engineering and Management.  Kursen var utformad som en interaktiv kurs, där allt föreläsningsmaterial var tillgängligt online så att studenterna kunde förbereda sig i sin egen takt. Sessionerna i klassen användes för diskussioner, workshops, rollspelsövningar och gruppaktiviteter.

Motiveringen lyder:

Rebekka Wohlrabs pedagogiska insats är en exemplarisk kombination av en etablerad pedagogisk metodik, flipped classroom, av ämnet i sig, och av implementeringen av metodiken. Rebekka fick genom ovanstående kombination studenterna att verkligen förstå grunderna och olika tillämpningar av mjukvaruutvecklingsmetodiken Agile Software Development.

Hej Rebekka! Hur känns det att få ta emot IT-fakultetens pedagogiska pris?

– Jag är jättetacksam och hedrad över att få ta emot det här priset. Jag vill tacka lärarassistenterna som var ett väldigt fint stöd för gruppaktiviteterna och som kunde ge bra feedback till studenterna. Kursen hade inte blivit lika uppskattad utan deras hårda arbete.

– Jag vill också tacka de studenter som nominerat mig och som deltog mycket aktivt i kursen. En sådan här kurs med flipped classroom kräver verkligen att studenterna är villiga att delta i diskussionerna och jag njöt av att se hur aktiva eleverna var i kursen.