Göteborgs universitets<br> klimatstrategi vann pris

Göteborgs universitet har vunnit ett internationellt pris för sin klimatstrategi. Juryn lyfter fram strategin som ett föredöme för andra universitet som vill uppnå förändring på organisations- och beteendenivå.

Varje år delar nätverket International Sustainable Campus Network, ISCN, ut pris till fyra universitet i kategorierna: building, campus, integration och student leadership. Ett 50-tal lärosäten världen över ingår i ISCN vars mål är att införliva hållbarhet i undervisning, forskning och campusverksamhet.

Vid årets ISCN-konferens som anordnades av Harvard University och Massachusetts Institute of Technology, MIT, gick priset i kategorin Campus till Göteborgs universitet.

– Det var med stor stolthet jag tog emot priset. Förra året fick Göteborgs universitet byggnadspriset och det är första gången ett lärosäte vinner pris två gånger och dessutom två år i rad. I fjol fick vi pris för ombyggnaden av Laboratoriet för experimentell biomedicin, EBM, för stora miljövinster och förbättringar av arbetsmiljön, säger Eddi Omrcen, miljöchef vid Göteborgs universitet som också höll ett föredrag om arbetet med klimatstrategin under ISCN-konferensen.

– Många ville veta hur vi har organiserat arbetet och hur vi lyckas realisera och nå våra mål. Jag fick genast flera förfrågningar om studiebesök på Göteborgs universitet från kollegor som vill se mer av vårt hållbarhetsarbete.

Enligt Eddi Omrcen visar utmärkelsen att Göteborgs universitets klimatstrategi är en förebild internationellt.

– Det är ett erkännande för det strategiska och systematiska klimatarbete som Göteborgs universitet gör. Jag hoppas att vi kan fortsätta att utveckla vårt arbete genom internationell samverkan. Många av de ledande universiteten i världen, som Harvard, MIT, UBC i Vancouver och NUS i Singapore, arbetar mycket aktivt med att minska sin klimatpåverkan, säger Eddi Omrcen.

Läs mer om ICSN.