Göteborgs universitet samlar hummerforskare och odlare från hela Europa

På Lovéncentret Kristinebergs finns sedan ett par veckor tiotusentals små hummerlarver. Deras känsliga utveckling studeras nu av 20 forskare och odlare i ett experiment, för att förbättra det marina vattenbruket.

Hummerlarv. Fotograf: Linda Svanberg

På Sven Lovén centrum för marina vetenskaper – Kristineberg odlas sedan ett par veckor tiotusentals små hummerlarver i koniska odlingskärl i Kulturhuset. Experimentet är ett brett europeiskt samarbete med hummerforskare och odlare från Sverige, Norge, Danmark, Island och Storbritannien.

Deltagarna ingår i sammanslutningen ELCE – European Lobster Centre of Excellence. Med gemensamma krafter och mångårig erfarenhet av hummerodling satsar teamet på ett rejält kunskapslyft inom hummerodling och grundläggande larvbiologi. Den 12 - 18 mars samlas alla deltagare i projektet på Kristineberg för ett gemensamt experiment och för att utvärdera resultat.Vuxna humrar

Hummerlarver är frisimmande i vattenmassan och genomgår tre olika utvecklingsstadier under de första veckorna av sitt liv. Det är denna tidiga utveckling som är extra känslig, och det är därför forskarna vill studera den närmare. Varje hummerhona släpper tusentals larver per kull så det finns gott om larver att undersöka för de 20 deltagarna, och alla i teamet bidrar med sin expertis. Man kommer att studera både hur humrarna mår samt hur de växer under olika odlingsförhållanden. Forskningen på hummer på Kristineberg ingår som en del i det svenska odlingsprojektet NOMACULTURE, där målet är att ta fram ekologiskt och ekonomiskt hållbara metoder för svenskt marint vattenbruk.

Workshopen finansieras med hjälp av medel ur KVA-fonden.

Kontakt:
Docent Susanne Eriksson
Institutionen för biologi och miljövetenskap – Kristineberg
Göteborgs universitet
Susanne.eriksson@bioenv.gu.se
Telefon  076 622 95 25

FOTO:
Hummerlarv. Fotograf Linda Svanberg.
Vuxen hummer. Fotograf Susanne Eriksson.