Vetenskapsfestivalens banner

Göteborgs universitet på Vetenskapsfestivalen

Onsdagen den 14 april invigs den 25e Vetenskapsfestivalen. Årets upplaga blir en digital version där Göteborgs universitet deltar med en handfull digitala programpunkter i det publika programmet 14-18 april. I programmet trängs Agnes Wold, självhjälpsböcker, matematisk afton och allt du velat veta om alger.

På Vetenskapsfestivalen bidrar i år Göteborgs universitet med programpunkter som behandlar allt från framtidens sjömat till hur den pågående corona-pandemin har belyst äldres villkor, vardag och hälsa.

Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi, möter Fredrik Bäckhed, professor i molekylärmedicin, i ett samtal om handtvätt och om man egentligen blir friskare eller sjukare av att ha det rent omkring sig.  Det blir också ett samtal mellan Ida Hallgren, legitimerad psykolog och doktorand i praktisk filosofi, och Magnus Lindwall, professor i psykologi, om självhjälpsböcker och hur mycket hjälp eller stjälp vi egentligen har av dem.

Alla programpunkter sänds live och du kommer kunna interagera med och ställa frågor till deltagarna i chatten via Vetenskapsfestivalens programsida. Alla programpunkter finns sedan tillgängliga april ut om du missade något eller vill titta igen.

Vetenskapsfestivalen, ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang med omkring 70 000 besök årligen, är helt gratis och öppen för alla.

Mer information om Göteborgs universitets medverkan på Vetenskapsfestivalen finns på https://www.gu.se/vetenskapsfestivalen

Område
Evenemang