Böcker på rad

Göteborgs universitet på hybridbokmässa

Tillsammans med författare, serietecknare, politiker, journalister och kulturpersonligheter medverkar Göteborgs universitet i debatter och diskussioner på årets Bokmässa. Denna gång är mässan en hybrid, och hålls både på plats på Svenska Mässan och digitalt hemma på skärmarna.

Bokmässans teman för 2021 är demokrati, nordisk litteratur och en fortsättning på fjolårets tema LÄS! LÄS! LÄS!. Till detta bidrar Göteborgs universitet med en mängd programpunkter.

Bland annat lyfts den svenska visskatten, humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på polarisering, högerextremism och andra framtidens utmaningar, liksom litteraturhistoria från kilskrift till Harry Potter. Seminarier och internationella dialoger kommer också röra sig kring yttrandefrihet med koppling till universitetets yttrandefrihetsarbete och att Göteborg ansöker om att bli en UNESCO City of Literature.

– Bokmässan är en institution i Göteborgs och Sveriges kultur- och samhällsliv och en viktig arena för demokratiska samtal. För Göteborgs universitet blir en medverkan i ett samtalsforum som detta extra viktig i en tid då yttrandefrihet och demokrati inte kan tas för given, säger Göteborgs universitets rektor Eva Wiberg.

Bokmässan äger i år rum 23–26 september och hålls som en hybridmässa med bokförsäljning och studiosamtal på Svenska Mässan. Samtalen direktsänds också på Bokmässan Play. Det går både att köpa biljett till det fysiska arrangemanget och delta på plats, eller köpa en biljett till Bokmässan Play för att ta del av programmet digitalt.

Mer info och biljetter finns på bokmässans hemsida: https://bokmassan.se/hem/biljetter/