Göteborgs universitet på Bokmässan - Yttrandefriheten under press

– Yttrandefrihet är en förutsättning för både utbildning och forskning, säger rektor Pam Fredman när hon ska förklara varför Göteborgs universitet är extra aktivt på årets bokmässa.

I år är nämligen chansen stor att möta Göteborgs universitet på bokmässan, som firar 250-årsjubiléet av världens äldsta yttrandefrihetslagstiftning, den svenska tryckfrihetsförordningen. I flera seminarier, i mässans temamonter om yttrandefrihet och i en egen universitetsgemensam monter fokuserar universitetet särskilt på samtal och debatter som berör rätten att uttrycka sig fritt.

– Yttrandefriheten måste erövras av varje ny generation och hör självklart hemma i ett universitets verksamhet, där rättigheten att tänka och uttrycka sig fritt är en förutsättning både för utbildning och för fri forskning, säger rektor Pam Fredman.

Exempel på ämnen i det 40-tal aktiviteter som universitetet deltar i, är yttrandefriheten i olika länder, i en allt mer digitaliserad värld, under hot, historiskt och som en förutsättning för ett hållbart samhälle. Yttrandefriheten ställs också mot andra friheter och rättigheter som religionsfriheten, den akademiska friheten och jämställdheten.

I världen knyts munkavlar med hårda knutar, ord bränns och människor mördas i maktens och fanatismens kamp mot den fria tanken och det fria ordet. I Sverige har det inte minst inför årets bokmässa visat sig vilken svår och komplex fråga yttrandefriheten är.

– Och just därför måste den vara en central del i ett universitets kritiska forskning, säger prorektor Helena Lindholm.

Hon representerar både GU-projektet Global Free Speech och Scholars at Risk Sverige när Bokmässan öppnas i Yttrandefrihetens monter på torsdag den 22 september.

För mer information
Bodil Tingsby, projektledare Global Free Speech, e-post: bodil.tingsby@outlook.com, telefon: 070–471 1605