Göteborgs universitet i nordiskt samarbete i Kina

Göteborgs universitet ingår i ett samarbete där flera nordiska universitet varje höst ger kurser i Nordic studies på Nordic Centre, Fudan University i Shanghai. Denna gång var det Göteborgs universitets tur att koordinera arbetet och ge kursen i samarbete med Åbo universitet samt Århus universitet.

Shanghai

– Under våren 2014 planerade vi kursen och sedan gav vi den under hösten 2014, säger Kerstin Ahlskog Arbaeus, koordinator för kursen under 2014. Det var mycket jobb att få ihop lärare, formulera kursens tema och planera lektionerna och se till att allt löpte på på ett bra sätt, men också ett roligt och lärorikt uppdrag. Tre av lärarna från vår institution åkte iväg och höll i kursen: ”The Nordic Experience – Generation, tradition and changes”, som pågick hela hösten.

Klassrummet på Nordic CentreUppdraget att hålla kurser på Nordic Centre går runt mellan olika universitet. Sammanlagt är 26 nordiska universitet med i samarbetet, och varje år ges uppdraget till 3 samverkande universitet, varav ett är koordinerande.

Nordic Studies ger studenterna vid Fudan University kunskap om hur politiska, ekonomiska, juridiska och sociala system fungerar i de nordiska länderna. Lärarna kommer från olika länder med olika bakgrund och ämnesområde, och kan ge studenterna verktyg för att se och förstå nordisk kultur och dess samhällen.

En av lärarna från som undervisade på kursen var Alexandra Fried, lektor i konst- och bildvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper.

Vad var det bästa med att undervisa i Fudan?

– Utbytet, upplevelserna och mötet med studenterna.

Vad handlade din föreläsning om?

– Min föreläsning handlade om traditioner och förändring. Jag talade om hur konsthantverk avbildades i konsten i början av 1900-talet.

Vad tar du med dig till undervisningen i Sverige?

– Det var mycket intressant att lyssna på vad studenterna berättade om kinesiskt konsthantverk vilket jag kommer att forska mer om.

Läs mer om Nordic Centre

Till Institutionen för kulturvetenskaper