Göteborgs universitet fortsätter att klättra på THE-ranking

Medan flertalet svenska universitet tappar placeringar fortsätter Göteborgs universitet att stiga i den brittiska tidskriften Times Higher Educations årliga rankinglista över världens universitet. I år hamnar Göteborgs universitet på plats 170, vilket är en ökning med tio placeringar jämfört med i fjol.

De svenska lärosätenas placering på rankningen från Times Higher Education de senaste sju åren..De svenska lärosätenas placering på rankningen från Times Higher Education 2010–2016.

Times Higher Education (THE) har presenterat sin prestigefyllda rankinglista över universitet från hela världen sedan 2004. Förra året tog Göteborgs universitet ett rejält kliv upp på listan med 62 placeringar och i år alltså med ytterligare tio.

Starkare citeringsmässigt

Inte mindre än tretton indikatorer används för rankingen, fördelade i fem grupper med olika vikt: Industry income, Research, International mix, Teaching samt Citations. Att Göteborgs universitet har stigit tio placeringar beror framförallt på en höjning i den så kallade citeringsindikatorn.

Nytt för i år är att en del monografier och antologier nu ingår i citeringsdatabasen, och den förändringen kan möjligen gynna Göteborgs universitet. Böcker används som publikationsform framförallt inom humaniora och samhällsvetenskap, och det är ämnen där Göteborgs universitet är förhållandevis stort.

− En annan möjlig förklaring till höjningen är att Göteborgs universitet helt enkelt är något starkare citeringsmässigt under perioden 2011−2015, som använts i år, än under perioden 2010−2014, som användes förra året, säger Magnus MacHale-Gunnarsson, utredare vid Forsknings- och innovationskontoret.

Tappar placeringar

Flera andra svenska lärosäten tappar placeringar jämfört med föregående år: Uppsala universitet halkar ner 12 placeringar, Sveriges lantbruksuniversitet sjunker med 30 placeringar, och Linköpings universitet rasar hela 53 placeringar. Karolinska institutet ligger kvar på plats 28.

Listan toppas i år av Oxford University som klättrar förbi fjolårets etta California Institute of Technology närmast före Stanford. Bland de tio främsta universiteten är sex amerikanska.

Hela rankinglistan

Forsknings- och innovationskontorets rapport