Göteborgs universitet firar svensk tryckfrihet

- Universitet och högskolor har ett särskilt ansvar när det gäller yttrandefrihet och demokratisk samhällsutveckling, påpekade rektor Pam Fredman på Mediedagarna i Göteborg under torsdagen.

Rektor Pam Fredman på bokmässan.Nästa år fyller den svenska tryckfrihetsförordningen 250 år. Men redan nu uppmärksammar Göteborgs universitet jubileet med projektet Global Free Speech.
– Universitet och högskolor har ett särskilt ansvar när det gäller yttrandefrihet och demokratisk samhällsutveckling, påpekade rektor Pam Fredman på Mediedagarna i Göteborg under torsdagen.

Arbetet med Global Free Speech påbörjades redan 2011 men känns idag viktigare än någonsin, förklarade Pam Fredman som i ett samtal med Bodil Tingsby presenterade projektet i Göteborgs universitets monter på mässan.

– Universitetet är den inrättning som har till uppgift att arbeta med kunskapsutveckling samt utbilda nya personer för morgondagens samhälle. I Göteborgs universitets vision betonar vi också vikten av samhällsansvar och internationalisering och yttrandefrihet är i högsta grad en global samhällsfråga. Det är samtidigt ett komplext ämne som måste hanteras av flera discipliner i samarbete.

Göteborgs universitets forskning och utbildning inom området kommer att lyftas fram på olika sätt både detta och nästa år, bland annat på Bokmässan, i Almedalen samt i debatter av olika slag.

– Universitetet från aldrig backa från den grundläggande uppgiften att främja öppenhet och nyfikenhet. Samtidigt finns idag nya svårigheter. Modern teknik gör att de som diskuterar en fråga sällan är ensamma i rummet utan kan följas av tusentals andra personer. Det kan göra det svårt att uttrycka ofärdiga tankar som kan missuppfattas av individer som inte är med och diskuterar färdigt.

Människors rädsla för att uttala åsikter måste tas på allvar, påpekade Pam Fredman.

– Det är lätt att säga att man inte ska backa inför hot men att det kan vara svårt i praktiken har jag egen erfarenhet av. Men universitetet som institution måste alltid stå upp för friheten.

Den svenska tryckfrihetsförordningen från 1766 är världens äldsta och kommer att firas på olika sätt både i Sverige och i Finland, som då var svenskt.

Projektet Global Free Speech innebär ett samarbete mellan Jonsereds herrgård, Nordicom, SOM-institutet, institutionen för journalistik, medier och kommunikation samt the Unesco Chair on Freedom of Expression, Media Development and Global Policy.