Göteborgs universitet bidrar till att bygga upp utbildning för hållbar miljöplanering i Asien

Genom att förbättra utbildning på mastersnivå vid sex universitet i Bangladesh, Laos och Vietnam inom ämnet strategisk miljöanalys, bidrar Göteborgs universitet i ett flerårigt EU-finansierat projekt till att stärka framtidens lärare, forskare och tjänstemän i arbetet för hållbar utveckling. Syftet med projektet är att långsiktigt bygga upp en hållbar miljöplanering på nationell, regional och lokal nivå. Utöver de asiatiska universiteten så ingår Aalborgs och Lissabons universitet i samarbetet. Projektet är en del av EUs Erasmus+ program, där Göteborgs universitet för första gången fungerar som projektledare för ett kapacitetsuppbyggnads- projekt. Här berättar programkoordinatorerna Anders Ekbom och Emelie César om arbetet.

People meeting in an online meeting on Zoom

Berätta om projektet Erasmus+ SEA-ASIA!

Universitet har en viktig uppgift i att rusta studenter så att de i sitt kommande yrkesliv på olika sätt kan verka för hållbar utveckling. Projektet syftar till att förbättra utbildningen på mastersnivå inom strategisk miljöbedömning (på eng SEA – strategic environmental assessment) vid universitet i Bangladesh, Laos och Vietnam. SEA kan ses som en systematisk metod att stötta planering och beslutsfattande som syftar till att säkerställa att främst miljö, men även andra hållbarhetsaspekter, beaktas när policy, planer och program tas fram. SEA kan också förenklat förklaras som processorienterad metod som i första hand utförs av tjänstemän på olika nivåer i samhället som syftar till att integrera miljöaspekter i olika planeringsprocesser. I många länder är SEA lagstiftat och sedan 60-talet har antalet länder med SEA-lagstiftning ökat stadigt. Universitet har en viktig roll att utbilda studenter som sedan blir lärare, beslutsfattare, tjänstemän, konsulter, forskare och andra som kan jobba med strategisk miljöanalys och bidra till att framtidens policies, planer och program blir miljömässigt hållbara.

Hur går arbetet i projektet till?

Arbetet leds av oss på Göteborgs centrum för hållbar utveckling (GMV) vid Göteborgs universitet och Chalmers. Vi har fått medel via Erasmus+ för att stötta sex universitet i Bangladesh, Laos och Vietnam att bygga upp kurser, samverkan och nyttiggörande inom SEA vid sina respektive universitet. Det kräver bland annat utbildning av universitetslärare, framtagande av kursplaner, och metodutveckling. Inom projektet samarbetar vi med två universitet från Europa, Aalborgs universitet i Danmark och Lissabons universitet i Portugal. Tillsammans med våra sex partneruniversitet i Asien utbildar vi lärare, utformar nya kurser, ser till att det finns rätt utrustning, bidra till att skapa starkare kontakter mellan nyckelpersoner inom universiteten och ministerier och institutioner i samhället i övrigt. Från början var tanken att mycket av arbetet skulle ske tillsammans på plats i våra partnerländer. Tyvärr har coronapandemin satt stopp för det och istället har vi fått samarbeta genom att använda olika tekniska lösningar. Det har blivit många online-möten och workshops!

Det här är första gången som Göteborgs universitet leder ett Erasmus+-kapacitetsuppbyggnadsprojekt. Vad är bakgrunden?

Vi har en lång bakgrund av att arbeta med strategisk miljöanalys och har en stark profil inom SEA inom vår grupp vid GMV. Vi har tidigare samarbetat med bland andra Världsbanken, OECD och kollegor i Holland, Danmark, England, Portugal och Tyskland. Under 2013-2018 arbetade vi tillsammans med NIRAS i ett Sida-finansierat så kallat International Training Programme (ITP) för SEA. Under den perioden utbildade vi drygt 360 tjänstemän från flera länder i Afrika och Asien - Bangladesh, Etiopien, Kambodja, Kenya, Laos, Mozambique, Myanmar, Rwanda, Tanzania, Uganda, Vietnam, och Zambia. När ITP SEA var på väg att ta slut kontaktades vi av professor Ha vid Ho Chi Min Natural Resources and Environment University (HCMUNRE) i Vietnam som föreslog att vi kunde fortsätta jobba med kapacitetsutveckling för SEA inom universitet i Asien och då genom att söka Erasmus+-pengar. Vi tog kontakt med professor Maria Partidario vid Lissabons universitet och professor Lone Kørnøv i Danmark och tillsammans skapade vi det konsortium som nu arbetar i programmet.

Hur är det att arbeta med ett sådant här internationellt projekt under en pandemi?

Det är svårt eftersom vi inte har möjlighet att ses. Pandemin slog till bara några veckor innan vi skulle ha setts för första gången i Hanoi för ett kick-off möte. Nu blev det mötet, istället för en vecka tillsammans, bara två halvdagars online-möte. Att kunna ses online har självklart många fördelar, främst miljömässiga men också kostnadsmässigt. Däremot har det stora begränsningar när det gäller att skapa gruppdynamik, djupare förståelse, förtroende och driv. Sedan är det såklart också mycket roligare att träffa och få lära känna kollegorna i projektet i verkliga livet. Men vi hoppas kunna göra det inom en snar framtid. Till dess kämpar vi på med zoom-möten, tidsskillnad och online-workshops. Vi lär oss mycket av det också, så allt är inte dåligt.

Vad är aktuellt i projektet just nu?

Innan julledighet kommer Lissabons universitet att anordna en två-dagars workshop om SEA för lärare vid universiteten i Asien. Efter det kommer vi att ha vårt första årsmöte. Det känns otroligt att vi genomfört ett helt år av programmet redan, utan att ses en enda gång. Årsmötet kommer att vara under två dagar. Vi har till den första dagen bjudit in kollegor från tidigare samarbeten i regionen och universitetspersonal. Det blir en dag för gemensamt lärande och online-nätverkande. Dagen efter samlas Erasmus+ SEA-ASIA-konsortiet för planering inför 2021. Som resten av världen önskar vi såklart att pandemin snart är över och att vi under 2021 kommer kunna planera in ett tillfälle då vi alla kan få träffas för första gången!

Mer information om projektet Erasmus+ SEA ASIA hittar du här.