Global Week: Bloggaren Afrah Nasser vill ha fler migranter i medierna

Hon driver en av de mest lästa bloggarna i Mellanöstern, kämpar för ökad humanitär medvetenhet och mottog 2014 Dawit Isaak-priset. På tisdagen höll Afrah Nasser en föreläsning om mediernas betydelse för världens många migranter – samt om migranternas betydelse för medierna.

Enligt en undersökning av CNN hörde Afrah Nassers blogg till de tio mest lästa i Mellanöstern under den arabiska våren 2011. Men varför började hon blogga överhuvudtaget?

– Jag jobbade sedan 2008 som den enda kvinnliga reportern på engelskspråkiga Yemen Observer men fick inte skriva om politik. Jag hade redan startat en blogg utan att riktigt veta varför och var på besök i Danmark när revolten började. Jag trodde knappt att det var sant att människor faktiskt gick ut på gatorna för att protestera och började skriva om hur polisen attackerade fredliga demonstranter. Jag ansåg helt enkelt att jag måste göra något eftersom jag är så priviligierad: jag har en bra utbildning, är duktig på engelska och har dessutom varken far eller bror som kan trycka ner mig.

Ganska snart visade det sig att det som startat som en frihetsvåg i land efter land snabbt förbyttes i våld och övergrepp.

– Revolutioner utvecklas ju tyvärr nästan alltid så. När en diktator störtats är människor först överlyckliga. Men sedan försöker olika grupper ta makten med våld och det dröjer kanske flera generationer innan verklig fred uppstår.

Stannade i Sverige när situationen i Jemen blev ohållbar

Afrah Nasser utsattes för förföljelser och hot. Under en vistelse i Sverige 2011 förstod hon att hon inte kunde återvända hem. Nu är hon svensk medborgare och samarbetar med olika medier, bland annat med Sveriges radio.

– Jag försöker få medierna att förstå att de måste låta migranterna själva få berätta sin historia. De har så mycket att säga och många kan, mitt i all misär, vara väldigt roliga också. Vi måste hitta kreativa lösningar och blanda olika erfarenheter samtidigt som vi försöker göra oss hemmastadda i världen. Och exempelvis kunna ta en öl till falafeln som jag brukar göra.

Föreläsningen avslutades med flera frågor, bland annat om vad Afrah Nasser tycker om svenska mediers bevakning av Mellanöstern.

– Många medier är mycket professionella men tyvärr gör man sällan mer avancerade analyser. Och medierna måste bli bättre på att bjuda in migranterna att själva delta. Hur kan man exempelvis ha en paneldebatt om Syrien där inte en enda syrier är med? Flyktingar tillhör de mest missgynnade människorna i samhället, de kanske har svårt att göra sin röst hörd, men då måste man hjälpa dem på traven. Och varje människa är en egen individ, ingen får inte ses som enbart representant för sin kultur eller ett visst land.

Afrah Nassers föreläsning Migration and Media på tisdagen var en del av the Migration Future Lab, ett arrangemang under Global Week som masterstudenter på HDK, Högskolan för design och konsthantverk, står för.

Foto: Johan Wingborg