Foto: Simon Bergström

Gästprofessor med fokus på skrivundervisning

Gustaf Skar är ny gästprofessor i ämnesdidaktik. Han är en internationellt erkänd forskare i skrivundervisning och ska under det kommande året leda en seminarieserie om ungdomars skrivande.

Porträtt på Gustaf Skar.
Gustaf Skar.
Foto: NTNU

Gustaf Skar är professor i norskdidaktik vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim. Hans forskning, som inleddes i Sverige och nu är internationell, handlar i första hand om skrivande och bedömning. Flera av hans forskningsprojekt har varit storskaliga och har berört såväl skrivande i alla skolämnen som skrivande i både grundskola och gymnasium. Han har också varit vetenskaplig ledare för skrivdelen i de norska nationella proven.

Gustaf Skar ska ingå i forskningsmiljön ”Didaktiska klassrumsstudier” på Institutionen för didaktik och pedagogisk profession. Han ska även stötta kursledare inom lärarutbildningen och dessutom finns en plan med en fakultetsövergripande seminarieserie om ungdomars skrivande.

–  Skrivförmåga är på många sätt avgörande för att klara skolan och högre utbildning, att fungera i arbetslivet och att kunna göra sin röst hörd i offentliga sammanhang. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor ge skrivundervisning och skrivbedömning lite extra uppmärksamhet, säger Gustaf Skar.

Gästprofessuren är finansierad av Lambergska donationsfonden och sträcker sig från augusti 2022 till juli 2023.

Text: Carl-Magnus Höglund