Affischbild från utställningen
Foto: Ingvild Davidsen

Fotostudenter vidgar horisonter i årets examensutställning

Årets examensutställning från programmen i fotografi vid HDK-Valand äger rum på Röda Sten Konsthall i Göteborg mellan 24 april och 16 maj. Studenter från kandidat- och masterprogrammen presenterar sina verk genom flera olika metoder, till exempel fotografi, film, installationer, CGI, text, böcker och hantverk.

Vanishing point är den punkt där parallella linjer möts och bildar en illusion av ett tredimensionellt bildrum. Under arbetet med sin examensutställning har fotostudenterna på HDK-Valand rört sig i olika riktningar för att omförhandla vad vi kan föreställa oss som en del av den synliga världen. I utställningen tar de avstamp i det fotografiska mediet för att testa tekniska, historiska och teoretiska aspekter som kan vidga fotografins horisonter.

Öppningsdagens program erbjuder ett antal evenemang, till exempel tal och performance. På grund av den nuvarande situationen kring Covid-19 är utställningsrummet begränsat till ett fåtal besökare åt gången. Därför kommer en del av programmet hållas online, bland annat en digital genomgång av utställningen med presentation av de olika konstverken och konstnärssamtal med några av studenterna.

Som en del av utställningen presenterar varje student en publik text på webbplatsen ugotphotography.se. Dessa texter representerar den teoretiska delen av studenternas utbildning. Frågorna kretsar kring varierande ämnen som täcker både akademiska teman och personliga

upplevelser. Det kommer också att komma en katalog över utställningen.

Läs mer om utställningen nedan. Mer info om biljetter och öppettider hittar du på Röda Sten Konsthalls webbplats