Fortsatt satsning på forskning om hållbart arbete och sysselsättning

Bild från ett WE-seminarium 2019Centrum för forskning om arbete och sysselsättning (WE) har beviljats medel för ytterligare tre år vilket möjliggör en fortsatt satsning på att stödja forskning och sprida kunskap om hållbart arbete och sysselsättning.

– Jag är mycket, mycket nöjd med att vi har säkrat finansiering för WE i ytterligare tre år. Verksamheten har ju varit lyckosam på många sätt, bland annat har våra seminarier om aktuell forskning kring arbete och sysselsättning dragit stor publik och varit mycket uppskattade, säger Bengt Furåker, professor vid institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet och föreståndare för WE.

WE startade 2012 som en centrumbildning vid Göteborgs universitet och drevs de första sex åren med centrala medel ifrån universitetet. Sedan 2019 har centrumet finansierats genom medel från några fakulteter och institutioner samt bidrag ifrån Västra Götalandsregionen. Strax före årsskiftet stod det klart att finansiärerna fortsatt stödjer WE verksamhet fram till och med 2022. WE är organiserat vid Göteborgs centrum för hållbar utveckling (GMV).

WE avser att arbeta tydligt mot centrala frågor för Agenda 2030 och särskilt mot målen om hälsa, kompetensförsörjning, jämställdhet, jämlikhet samt tekniskt och industriell utveckling.

Under våren fortsätter seminarieverksamheten som syftar till att tillgängliggöra forskningsresultat för breda målgrupper inom offentligt och privat arbetsliv.
– Vi försöker fånga upp aktuella teman inom området. I vår kommer vi bland annat ordna seminarier om alkohol och droger i arbetslivet samt om lagstadgade minimilöner – är det bara ett hot mot vår kollektivavtalsmodell i Sverige eller gömmer det sig några fördelar i detta även för svenska förhållanden? Många kommer på våra seminarier då man ser det som en värdefull kompetensutvecklingsmöjlighet, säger Moa Persson, koordinator för WE.

Läs mer om WE och anmäl dig för att få WEs utskick på www.we.gu.se