äldre personer som promenerar utomhus
Foto: Micheile, Unsplash

Forskning om miljön på särskilt boende för äldre beviljas pengar från Forte

Hur kan äldre på särskilt boende garanteras en daglig, meningsfull utevistelse? Helle Wijk, professor vid institutionen för vårdvetenskap och hälsa har beviljats 3,1 miljoner kronor från forskningsfinansiären Forte för att undersöka vilka kvaliteter i utemiljön som främjar hälsa och rehabilitering.

Porträttbild helle wijk
Professor Helle Wijk
Foto: Göteborgs universitet

Helle Wijk är även gästprofessor vid Chalmers och forskningsprojektet rör sig i gränslandet mellan vårdvetenskap och arkitektur med forskare och doktorand från både institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Chalmers arkitektur och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

Många äldre är idag beroende av att personal har tid och möjlighet attledsaga dem för att utevistelser ska vara möjligt vilket ger hög risk att känna sig instängd. Detta vill Helle Wijk och hennes forskargrupp ändra på genom att se till att evidensbaserade argument för daglig utevistelse kan tas fram och ett regelverk om detta kan utformas.

Forskningsprojektet ska undersöka vilka kvaliteter i den fysiska miljön vid särskilda boenden som underlättar för utevistelser. Projektet avser att generera ny kunskap om i vilken utsträckning äldre personer på särskilda boenden har tillgång och möjlighet till att vistas och vara aktiva utomhus samt vad de själva har för önskemål om detta.