Bild på en världskarta med forskargruppens MAGS, Maktkritiska och globala studier, namn i.

Forskargruppen MAGS bjuder in till seminarieserie

Forskargruppen MAGS, Maktkritiska och globala studier, fokuserar på ojämlikhetsskapande strukturer och globala processer. Nu bjuder de in för att prata om religion, parallellsamhällen och avkolonisering. Med start den 21 september börjar den första av tre seminarier som belyser perspektiv och utmaningar som socialt arbete står inför.

– Denna termin är det vi i forskarplattformen MAGS som ansvarar för de högre seminarierna på Institutionen för socialt arbete. Nu i höst har vi en serie på tre seminarium som alla har fokus på ojämlikhetsskapande strukturer och globala processer inom socialt arbete och vilka utmaningar de ger, berättar Adrián Groglopo som är en av forskarna i plattformen.

Till höstens seminarier kommer professorn Kris Clark från Finland, institutionens egna forskare Marcus Herz med gäst och doktoranden Magnus Weber på Institutionen för socialt arbete. Seminarierna är under tre onsdagseftermiddagar under hösten 2022.

Höstens seminarieserie från forskarplattformen MAGS

En kritisk diskussion om religions-begreppet i socialt arbete

Magnus Weber, fil.dr. i socialt arbete, diskuterar hur vi kan förstå religion som en livsvärld som varken kan reduceras till inre tro eller till intellektualistiska läror.

21 september 2022, kl. 13:15 - 15:00
Sal: Pilen, Pilgatan 19a.

”Blir du ledsen om jag dör?”

Nicolas Lunnaba, verksamhetsledare på Helamalmö samt hedersdoktor vid Malmö Universitet och Marcus Herz, docent i socialt arbete samtalar om Helamalmös sociala arbete och betydelsen av parallellsamhällen.

19 oktober 2022, kl. 13:15 – 15:00
Sal: Husaren, Sprängkullsgatan 25.

Reimagining social work education through the lens of decolonization

Kris Clarke, associate professor in social work, Helsingfors University, will discuss how social work education can and could be reimagined through decolonial perspectives.

9 november 2022, kl. 13:15 – 15:00
Sal: Pilen, Pilgatan 19a.

Om forskningen i plattformen MAGS

Högre seminarier

Varje termin erbjuder Institutionen för socialt arbete minst tre seminarier som är öppna för alla. De planeras och ansvaras av en av institutionens forskningsplattformar. Seminarierna kallas för högre seminarier och riktar sig särskilt till dig som forskar, är doktorand eller praktiker inom fältet men är öppna för alla som är intresserad av socialt arbete.

Institutionen för socialt arbete har sju forskningsplattformar som riktar in sig på olika områden inom socialt arbete.

Jag vill läsa mer om institutionen för socialt arbetes forskning!