Forskargrupp skriver om mening och makt bland unga

Forskargruppen Barndom, ungdom, kultur och lärande vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL, står för både redaktörskap och artiklar i EDUCAREs temanummer kring just barndom, ungdom kultur och lärande.
I slutet av april presenterades innehållet vid ett seminarium.

Bild från seminariet.

Med stolthet presenterade de båda gästredaktörerna och universitetslektorerna Nils Hammarén och Anette Hellman det färska temanumret.

Numret handlar om meningsskapande och maktdimensioner i barns och ungas vardagsliv i och utanför utbildningsinstitutionerna. Artiklarna behandlar ämnen som läroprocesser och de institutionella villkoren i skolan och på fritidshemmet.

Förhandling av normer

– Vi vill för det första lyfta fram den förhandling av normer som sker i barns och ungas vardagsliv och i de institutioner som omger dem, säger Nils Hammarén.

Den övervägande delen av texterna tar upp hur maktordningar som genus, sexualitet, klass, yrkesstatus, etnicitet och ålder uttrycks och förhandlas i barns och ungas liv.

– Man kan se artiklarna som vår forskargrupps svar på vad ämnet barn- och ungdomsvetenskap är i förhållande till pedagogik, en slags positionering. För forskargruppen har det varit gynnsamt att parallellt diskutera, skriva och positionera sig, säger Anette Hellman.

Gemensam utveckling

Fortlöpande seminarier och kollegial respons inom gruppen på utkasten av artiklarna har genomförts. Det har inneburit en gemensam utveckling för forskargruppen, som kombinerar insikter från pedagogik, barn- och ungdomsvetenskap, socialt arbete, sociologi, genusvetenskap, kulturstudier och socialpsykologi.

– Vår egen diskussion har handlat om hur barn- och ungdomsvetenskapen i vår tappning exempelvis förhåller sig till begrepp som lärande. Det är inte minst intressant eftersom barn- och ungdomsvetenskapen finns vid en utbildningsvetenskaplig fakultet just här i Göteborg, säger Nils Hammarén.

EDUCARE – Vetenskapliga skrifter är en elva år gammal skriftserie som ges ut vid Fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö högskola. Tidskriften är ett nationellt och nordiskt forum där nyare forskning, aktuella perspektiv på utbildningsvetenskapens ämnen samt utvecklingsarbeten med ett teoretiskt fundament ges plats.

Läs EDUCAREs senaste nummer