Forskaren: Därför är "you tube familjer" så poppis hos barn

- Populäriteten har att göra med att vi får inblick i andra människor privatliv på ett nytt sätt. Man får se vad som försigår bakom kulisserna, på ett sätt som inte har funnits tidigare, säger Magdalena Petersson McIntyre, till SVT nyheter.

Marknaden för influencers och bloggare på nätet, fortsätter att öka. Enligt SVT har den här branschen de senaste fem åren ökat sin omsättning från 200 miljoner kronor år 2014, till vad man tror kommer att landa på 1 miljard kronor för 2019.

Magdalena Petersson McIntyre är forskare på Centrum för Konsumtionsvetenskap på Handelshögskolan. Hon har forskat kring influencers i flera år.

I veckan var hon med i SVTs nyhetsprogram Aktuellt och berättade om varför vanliga familjer som filmar sitt vardagsliv har nått framgång. Familjen Reinhold i Kungälv, som också intervjuas, har 130.00 följare som tittar på deras videos och följer vad som händer i deras liv varje vecka.

Här kan du se hela intervjun med Magdalena Petersson McIntyre på SVT webb.

På SVTs webb kan du också se hela inslaget i Aktuellt om you tube familjer och intervjun med Magdalena Petersson McIntyre.

Fakta:

Forskning om kvinnliga influencers och bloggare har Magdalena Petersson Mc Intyre gjort på uppdrag av Vetenskapsrådet. Resultatet är publicerat i Journal of Cultural Economy.
Vill du läsa artikeln i sin helhet hittar du den här:"Agencing femininity: digital Mrs. Consumer in intra-action”.