Forskar om dövundervisning och teckenspråk

Utbildningsvetenskapliga fakulteten har antagit Ernst Thoutenhoofd, verksam vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik, som docent i pedagogik.

Ernst Thoutenhoofd disputerade i sociologi och socialpolitik vid Durham University, England, 1996, med avhandlingen Occularcentrism and Deaf People: A Social Photography Project där han analyserar betydelsen av dövas perceptuella färdigheter i utbildningssammanhang.

Efter disputationen har Ernst Thoutenhoofd - i England, Skottland och Nederländerna - under 20 år i forskat om teckenspråk, dövundervisning, specialpedagogik och inkludering.
Han har även lagt kraft på att översätta forskning till innovation och för att få ny och stödjande teknik i bruk inom dövundervisningen. Detta bland annat utifrån de erfarenheter han som forskare gjort i virtuella kunskapsstudior i Nederländerna.
Han började sin anställning vid Göteborgs universitet 2014.

För mer information, Ernst Thoutenhoofd, ernst.thoutenhoofd@gu.se, Tel 031-7862153, mobil 0709-90 0198