"Förhoppningsvis innebär priset att fredsprocessen får mer legitimitet och konkretiseras"

Han har kallats för Afrikas Obama. Nu när även Etiopens premiärminister Abiy Ahmed Ali får Nobels fredspris ökar likheterna mellan de båda ledarna än mer.
− Som etiopier och afrikan är jag glad. Abiy Ahmed tog ett djärvt initiativ för att lösa en konflikt mellan två länder som pågått i nära 20 år, säger Bizusew Ashagrie, doktorand i freds- och utvecklingsforskning vid Göteborgs universitet.

Gatubild från Addis Ababa

Den etiopiske premiärministern får 2019 års Nobelpris i fred för sina ansträngningar att uppnå fred och internationellt samarbete, och särskilt för sina avgörande initiativ för att lösa gränskonflikten med grannlandet Eritrea. På många sätt är detta ett klassiskt val, då det både är ett erkännande för genomfört fredsarbete och en uppmuntran framåt.

Bizusew Ashagrie, doktorand i freds- och utvecklingsforskning− Förhoppningsvis innebär priset att fredsprocessen får mer legitimitet och konkretiseras. Det är också ett erkännande av att afrikaner kan lösa sina egna problem. Det handlar ju om ett bilateralt initiativ mellan två afrikanska länder, säger Bizusew Ashagrie.

Konflikten mellan Eritrea och Etiopien har befunnit sig i ett dödläge i tjugo år. När Abiy Ahmed tillträdde initierade han ett nära samarbete med Eritreas president Isaias Afewerki, och tillsammans tog de snabbt fram principer till en fredsöverenskommelse

− Olika försök att lösa konflikten har gjorts genom åren, men till slut var det ett initiativ från ett av de två länderna som lyckades. Abiy Ahmeds ingripande och hur han utformade hela processen möjliggjorde utvecklingen av förtroende mellan de två sidorna och banade vägen för att bryta dödläget, säger Bizusew Ashagrie.

Förhoppning om priset ska driva fredsprocessen framåt

Abiy Ahmed är 43 år gammal och har disputerat i freds- och konfliktlösning vid Addis Ababa University. 2017 lade han fram sin avhandling som handlar om just konfliktlösning i Etiopien. Han har även en bakgrund som militär underrättelseofficer inom armén. Sedan april 2018 är han Etiopiens premiärminister.

I förhandsspekulationerna var Abiy Ahmed en tänkbar kandidat till priset, men vissa ansåg att tiden inte var rätt eftersom gamla etniska konflikter på senare tid blossat upp. Den norska nobelkommittén bemötte denna möjliga kritik vid tillkännagivandet och framförde att det är just nu som Abiy Ahmeds ansträngningar att skapa fred förtjänar uppmärksamhet och uppmuntran. Kommittén hoppas vidare att priset stärker premiärministerns arbete att skapa fred och försoning.

– Nästa steg är att formalisera och institutionalisera fredsfördraget, och den här typen av pris driver förhoppningsvis processen framåt, säger Bizusew Ashagrie.

Han säger vidare att framstegen i Etiopen inte bara handlar om Abiy Ahmed.

− Det har skett förändringar i Etiopien som har hjälpt honom. Till exempel har de senaste två, tre årens proteströrelser också haft betydelse för att ge honom en plattform för fredsarbetet och inleda omfattande reformer.

Foto av Bizusew Ashagrie: Evelina Assarsson
Gatubilder från Addis Ababa: Johan Wingborg