Länkstig

Fett, sött och näringsfattigt när unga visar upp kost på nätet

Publicerad

En aktuell studie vid Göteborgs universitet visar hur ungdomar i sociala medier gör flitig reklam för i första hand kaloririk och näringsfattig kost.

Tidigare studier har visat att interaktion kring mat i sociala medier kan påverka ungdomars godisintag och deras benägenhet att prova obekant mat. Dessutom har forskning visat att bilder av mat stimulerar hjärnområden som är associerade med aptit hos barn och ungdomar.

Analyserat konton på Instagram

I den aktuella studien, som presenterats i den vetenskapliga tidskriften Appetite, har över 1000 instagramkonton tillhörande ungdomar i Skandinavien analyserats.

85 procent av kontona innehöll matbilder som analyserades.

– De vanligaste livsmedlen vi identifierade var godis, kakor och bakverk, läsk och saft, choklad och glass. Tillsammans fanns de livsmedlen, som tillhör kategorin kaloririka och näringsfattiga livsmedel, i 68 procent av bilderna på Instagram, säger Christopher Holmberg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap och en av forskarna bakom studien Adolescents’ presentation of food in social media: An explorative study.

Som jämförelse fanns frukt och grönt på 22 procent av bilderna.
Kopplat till kategorin kaloririka och näringsfattiga livsmedel fanns, oftare än vad gällde övriga kategorier av mat, även en positiv beskrivning samt att bilderna oftare var från högtidsstunder, som födelsedagskalas eller fester.

Markörer i identitetsskapandet

Studier i Storbritannien har påvisat att livsmedelsmärken får ökad betydelse i tonåren och blir viktiga markörer i ungdomars identitetsskapande. I den aktuella studien vid Göteborgs universitet var livsmedelsmärkena Coca Cola, Frappuccinos från Starbucks samt glass från Ben & Jerry mycket vanliga och alltså något ungdomarna själva gjorde reklam för via sina instagramkonton.

– Det indikerar att ungdomarna är omedvetna om, eller helt enkelt accepterar, den typen av reklamspridning i sina sociala nätverk. Det faktum att ungdomarna själva skapar och sprider reklamen kan innebära att den här formen av informell reklam är mer effektiv än traditionell livsmedelsreklam, säger docent Christina Berg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap.

För mer information:
Christopher Holmberg, institutionen för kost- och idrottsvetenskap, epost christopher.holmberg@gu.se, tel 031-786 4295, 0765-545951
John Chaplin, institutionen för kliniska vetenskaper, epost john.chaplin@gu.se, tel 0708-628857
Thomas Hillman, institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, epost thomas.hillman@gu.se, tel 031-786 2205
Christina Berg, institutionen för kost- och idrottsvetenskap, epost christina.berg@ped.gu.se, tel 031-786 42 07, 0709-587299

Artikel i Appetite