Fältkurs gör nya upptäckter vid hällristningar

Under denna vecka pågår en arkeologisk fältkurs i Tanum där hällristningar står i centrum. Med en blandning av traditionell och modern teknik får studenterna lära sig att tolka hällristningar samtidigt som de gör nya upptäckter.

Hällristningarna i Tanum är ett världsarv sedan 1994. Under en veckas tid är åtta studenter som går i en arkeologisk sommarkurs på plats för att utforska verken. Med hjälp av både traditionella metoder och modern teknik studerar de hällristningarna från bronsåldern.

Men trots att fornlämningarna är väl dokumenterade sedan långt tillbaka finns det fortfarande mycket nytt att lära från dem säger Johan Ling, professor i arkeologi och ansvarig för kursen.

– Vi upptäcker nytt hela tiden. Nu har vi till exempel upptäckt nya vapenåtergivningar på några ytor. Med de nya metoderna som vi använder får vi hela tiden revidera vår kunskap och komma med nya rön, säger han.

Den nya tekniken som används för att läsa av och dokumentera hällristningarna är bland annat laserscanner och en typ av digitalkamerateknik för att ge 3D-gestaltningar. Studenterna kombinerar detta med traditionella tekniken för att förstå ristningarna.

Studenterna i kursen får tillbringa en vecka ute i fält för att sedan skriva en uppsats på ämnet. Kursen, som heter ”Dokumentation och tolkning av hällbilder”, är skapad i samarbete med Svenskt hällristningsforskningsarkiv (SHFA) och Underslös museum.

All inforamtion om våra kurser och program hittar du under sidan som heter Utbildning.