Experter med skilda perspektiv på mänskliga rättigheter möts i debatt

Det har länge funnits en självklar uppslutning kring värdet av mänskliga rättigheter. Men hur uppfattas frågan idag? Göteborgs universitet bjuder in till ett tvådagarssymposium om mänskliga rättigheter där internationella experter lyfter fram vitt skilda perspektiv.

Symposiet Past, present and future of Human Rights hålls den 25–26 maj online. Det är kostnadsfritt och öppet för en intresserad allmänhet. Syftet med dessa föreläsningsdagar är att begreppsliggöra de mänskliga rättigheternas ställning idag.

Johan Söderberg, forskare i vetenskapsteori och en av arrangörerna.
Foto: Monica Havström

– Vi har bjudit in sex talare som hör till världens mest erkända auktoriteter på de mänskliga rättigheternas historia och politiska teori. De representerar skilda discipliner; från sociologi till filosofi, teologi och historia och har helt olika teoretiska perspektiv på frågan. Nu möts de för första gången i en debatt, säger Johan Söderberg, forskare i vetenskapsteori och en av arrangörerna.

Dags för nya frågor

Det finns olika syn på de mänskliga rättigheternas historia där några forskare lägger tyngdpunkten på arvet från den franska revolutionen, medan andra fokuserar på hur den används politiskt av olika aktörer i samtiden.

– Mot bakgrund av skenande ekonomisk ojämlikhet, ökad polarisering i samhället och uppsvinget för den auktoritära populismen behöver nya frågor ställas om de mänskliga rättigheternas status och betydelse, säger Johan Söderberg.

Talarna är Samuel Moyn, Yale University, Jessica Whyte, University of New South Wales, John Milbank, University of Nottingham, Igor Shoikhedbrod, University of Toronto, Lena Halldenius, Lunds universitet och Elena Namli, Uppsala universitet.

– Genom att föra samman dessa forskare och låta dem debattera offentligt hoppas vi att fler får möjlighet att ta ställning till och fördjupa sig i frågorna, säger Johan Söderberg.

Symposiet Past, present and future of Human Rights hålls den
25–26 maj online.

Språket är engelska.

Länk till programmet samt information på engelska

Det är kostnadsfritt men föranmälan krävs, senast den 20 maj.
För anmälan, zoomlänk och mer information, mejla manskligarattighetergbg2021@gmail.com.

Dagarna arrangeras av tre institutioner vid Göteborgs universitet: institutionen för litteratur, idéhistoria och religionsvetenskap, institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori samt institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.

Symposiet finansieras med stöd av Riksbankens Jubileumsfond. Ansvariga kontaktpersoner är Tomas Wedin, Johan Söderberg och Carl Wilén.

Text: Monica Havström
Illustration: Franz Marc, Kämpfende Formen (1914).