Evert Taubes brev från Bohuslän presenteras i ny bok

Evert Taube var en mångkonstnär som både författade, komponerade och tecknade. Han var också en mycket flitig brevskrivare. I Evert Taubes arkiv på Göteborgs universitetsbibliotek finns ca 4 500 brev skrivna av hans hand. Nu släpps en bok om Evert Taubes brev från Bohuslän.

”För litteratur är Bohuslän den hemkomnes landskap. Därför kan jag först på gamla dagar beskriva Bohuslän.” Så skriver Evert Taube till systern Märta 1943 under en av sina vistelser på Ängön. Bohuslän var inte bara Taubes barndoms landskap utan även en av hans stora inspirationskällor, och står ofta som motiv i hans visor och verk.

Pia Schmidt de Graaf, som arbetar på Göteborgs universitetsbibliotek med ansvar för handskrifter däribland Evert Taubes arkiv, har nu sammanställt ett urval av Evert Taubes brev från Bohuslän i en bok.

− Brevsamlingen i Taubearkivet är stor. Jag har valt att lyfta fram ett urval av brev som handlar om Bohuslän därför att den här platsen har varit en stor inspirationskälla för honom och för att Evert Taube har betytt mycket för västkusten, säger hon.

Evert Taube var en mycket flitig brevskrivare och hade ett stort behov av att formulera sig. Många brev är både långa och innehållsrika och ger levande beskrivningar av hans tid på till exempel Ängön. Och breven är ofta rikt illustrerade.

I boken Evert Taube – Brev från Bohuslän presenteras ett urval av alla de brev Evert Taube skrev under sina vistelser i Bohuslän under 1940- och 1950-talet. Här finns också brev som berör tillkomsten av hans Bohuslänska skildringar och visor inspirerade av det Bohuslänska landskapet. Boken är rikt illustrerad med Håkan Bergs fotografier av brev och manuskript.

Mer om Evert Taubes arkiv på Göteborgs universitetsbibliotek
Förutom en omfattande brevsamling består Evert Taubes arkiv av en stor mängd manuskript och manuskriptutkast till flera av hans verk, fotografier, teckningar och tidningsklipp. Här finns även hans hustru Astri Taubes efterlämnade papper. Arkivet omfattar idag cirka 35 hyllmeter. Evert Taubes arkiv är tillgängligt för forskning och har genom åren använts flitigt av litteraturforskare och musikforskare, men även journalister, skådespelare, regissörer och studenter.

Evert Taubes arkiv

Filmen Evert Taubes arkiv – ett stycke svenskt kulturarv (2 minuter)

Mer Taube i sommar
I år är det 125 år sedan Evert Taube föddes och detta uppmärksammas runt om i landet, bland annat genom en turné där forskare och artister lyfter fram olika sidor av Taubes konstnärskap. Under juli gör På kryss med Taube elva strandhugg från Göteborg till Sydkoster.

Kontakt
Pia Schmidt de Graaf, universitetsbibliotekarie, telefon: 076–618 51 71, e-post: pia.schmidt.de.graaf@ub.gu.se
Pauline Sjöberg, kommunikatör, telefon: 070–912 16 61, e-post: pauline.sjoberg@ub.gu.se