Foto: Johan Wingborg

Erik Sturkell prisas för populärvetenskapliga insatser

Grattis Erik Sturkell, till Geologiska Föreningens Hiänrnepris 2020. Du får priset för
betydande populärvetenskaplig verksamhet - hur känns det?

- Jo det är jättetrevligt - skulle vilja att det hände oftare! Jag tycker det är kul att de har ett pris för att uppmärksamma populariseringen av forskning. Det pratas ofta om att det är viktigt men det ges inte mycket tid för att göra det.

Varför är du så bra på att berätta om din forskning och varför är det viktigt?

- Jag tycker om det! Du måste tycka om och känna dig bekväm med att prata inför journalister, då blir det bra. Jag tycker det är viktigt för att skattebetalarna ska få ta del av forskningen på ett begripligt sätt. Det är också viktigt för rekrytering av nya studenter. Geologi är ett okänt ämne i Sverige så varje gång människor hör ordet geologi i media är bra. Många kollegor är rädda för att bli missförstådda eller felciterade och tackar därför nej när journalisten ringer. Jag menar att det är bättre att nå ut och prata och att det blir nästan rätt än inget alls.

Du ska ha en föreläsning 11 november under prisutdelningsceremonin - vad kommer du prata om då?

- Min föreläsning heter "Att nå fram - hur svårt kan det vara?" och jag kommer att prata om just detta - hur jag ser på det, vad som görs och vad jag tycker att man borde göra.

Mer information

Erik Sturkell är professor i geofysik vid institutionen för geovetenskaper. Geologiska föreningen skriver i tillkännagivandet av priset  bland annat "Entusiasmen och berättarglädjen har bland annat tagit sig i uttryck som en omfattande populärvetenskaplig aktivitet i såväl skriven media som radio och tv där Erik på ett förtjänstfullt sätt populariserat geologin och geofysiken."

Priset delas ut på ett seminarium om geovetenskaplig forskning och utveckling den 11 november.
Ett samarrangemang mellan SGU, Geologiska Föreningen och Geosektionen.
FoU-seminarium och prisutdelning 11 november