Doktorandprojekt vaskar guld i IT-branschen

Joakim Wahlberg, doktorand på företagsekonomiska institutionen på Handelshögskolan har tagit fram ”InventiveBoard AB” inom ramen för sitt licentiat- och avhandlingsprojekt. Satsningen har uppmärksammats och blivit en del av GU Holdings inkubator. InventiveBoard har också hunnit kamma hem två utmärkelser vid ”Internet Discovery Day”, en tävling där nytänkande entreprenörer tävlar med sina affärsidéer.

InventiveBoard är ett projekt, och nu också ett bolag, som verkar inom IT-branschen. Grundidén bygger på att utveckla och sälja en ny typ av strukturerad ”Idea Management System” till små och medelstora företag, i första hand i Sverige, men kanske även internationellt i framtiden. Konceptet består av en idéhanteringsapplikation med tillhörande konsulttjänster för interaktiv projekt- och idéhantering.

- Ett av huvudresultaten från min licentiatuppsats ”Styrelsens användning av ekonomistyrning i entreprenöriella processer” som färdigställdes förra året, var att styrelsemedlemmarna är involverade i företagens innovationsprocesser på detaljnivå. InventiveBoard bygger på detta resultat. Applikationen möjliggör för organisatoriska medlemmar, oavsett funktion eller geografisk placering, att enkelt kunna sammarbeta kring företagets innovationsprocess, säger Joakim Wahlberg.

Satsningen har blivit en del av GU-Holdings inkubator, vilket av GU-Holding själva beskrivs som ett spännande sätt att vidareutveckla dels det idégivande bolaget, men också till att stimulera fram synergieffekter. Inkubatorprocessen går ut på att idégivaren till företaget, i det här fallet Joakim Wahlberg, samarbetat med tre masterstudenter från entreprenörsutbildning (KBE), kring InventiveBoards utveckling.

- GU-Holding och KBE studenterna har varit en viktig del i utvecklingen av InventiveBoard, både strategiskt och operativt. De har aktivt bidragit till kontakter med potentiella kunder, leverantörer, finansiärer, och andra samarbetspartners, förklarar Joakim Wahlberg.

InventiveBoard har också hunnit kamma hem två olika utmärkelser vid välkända ”Internet Discovery Day” som är ett event där uppstartsbolag inom IT ”pitchar” sina idéer till tänkbara investerare och affärsänglar. Ett välbesökt mingel som anordnas på tre håll runt om i Sverige: Göteborg, Malmö och Stockholm. Utöver regionens ledande investerare gästas tillställningen också av branschfolk och media. När det gick av stapeln i Göteborg i oktober gick InventiveBoard hem som en av vinnarna med motiveringen ”bästa marknadspotential”. Även vid evenemangets som anordnades på andra sidan Sverige i Stockholm, fick InventiveBoard ta plats i hetluften. Advokatbyrån Wistrand utsåg där InventiveBoard som ”ett bolag vars affärsidé främjar intraprenörskap och medarbetares innovationskraft” och vann därmed deras största uppmärksamhet i en konkurrens med över 100 uppstartsbolag.

- Det är en fantastiskt bra idé som vi ser kommersiell potential i. Att på det här sättet främja och tillvarata intraprenörskap inom företagen och uppmuntra kreativitet och innovationskraft hos medarbetarna kan leda till stora vinster på så många plan, säger Anna Forsebäck, advokat på Wistrand om InventiveBoard i ett pressmeddelande på MyNewsDesk.

För ytterligare information kontakta:
Joakim Wahlberg
Tel: 031-786 5124