Navigate to video: Digitalt spadtag för Handelshögskolan
Video (57:29)
Digitalt spadtag för Handelshögskolan

Digitalt spadtag för Handelshögskolan

Ett digitalt spadtag markerade den officiella byggstarten för Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Bland annat bjöd arkitekt Johannes Norlander på en smygtitt i den nya byggnaden som ska stå klar 2025. Det blev också ett samtal om den nya byggnadens betydelse som mötesplats.

Handelshögskolans nya byggnad ska göra det möjligt för fakulteten att expandera och utveckla sin utbildning och forskning inom ekonomi och juridik. I februari skrevs hyresavtalet mellan Göteborgs universitet och Akademiska Hus, och på tisdagen hölls ett digitalt första spadtag för den nya byggnaden. Det förberedande arbetet på platsen har pågått sedan december 2019.

På programmet stod ett samtal om byggnadens framtida betydelse för Handelshögskolan, skolans studenter och Göteborg som stad.

– Den nya byggnaden kommer potentiellt betyda väldigt mycket. Vi lägger till ytterligare en årsring och skapar en fysisk lärandemiljö för morgondagen. Det kommer att stärka vår internationella konkurrenskraft. Och även om vi är i en situation där distansundervisning blir allt viktigare så kommer det även framgent behövas forskningsbaserad högkvalitativ utbildning i campusmiljö, sa Per Cramér, dekan vid Handelshögskolan.

I samtalet medverkade även Eva Wiberg, rektor vid Göteborgs universitet, Linus Olsson, ordförande i studentkåren HHGS, Magnus Huss, marknadsområdesdirektör Akademiska Hus och Shahroz Sahba, regionchef i väst, Serneke.

Fasad med känsla av hantverk

2014 bjöd Akademiska Hus in till en arkitekttävling för utformningen av en ny byggnad. Av 73 bidrag valdes sex arkitektkontor ut.  Vinnare i tävlingen blev Johannes Norlander Arkitektur. Johannes Norlander själv berättade om byggnadens gestaltning, bland annat om hur en bildkonstnär anlitats för att få till en känsla av hantverksmässigt utseende på fasaden.

I januari 2020 revs den tidigare tegelbyggnaden i hörnet Vasagatan - Haga Nygata för att göra plats för den nya byggnaden. Jan Henningsson, projektledare på Akademiska Hus, beskrev hur material från de rivna delarna har återbrukats och utmaningarna kring detta.

Evenemanget avslutades med att studentmarskalkerna Mette Barten och Anna Hörvallius höll tal på temat nya möjligheter.

Handelshögskolans nya byggnad står klar 2025.
Handelshögskolans nya byggnad står klar 2025. I hörnet Vasagatan - Haga Nygata ska även en uppgång till Västlänken station Haga integreras.<br /> Foto: Akademiska Hus/Johannes Norlander arkitektur
Foto: Akademiska Hus/Johannes Norlander arkitektur