Digitala rum för samverkan och dialog

Jonsereds herrgård - Göteborgs universitets mötesplats för samverkan - har dörren öppen för tankegemenskap, och erbjuder Digitala rum för samverkan och dialog kring den rådande situationen.

Gemensamt formulera vår tids nya utmaningar

Jonseredsseminarier tar avstamp i aktuella samhällsbehov. Detta med ambition att genom intellektuella samtal gemensamt formulera samtidens tankar och utmaningar. I tider som dessa hjälper vi nu till att mötas i samtal över nätet.

Med utgångspunkt i forskning och utbildning inbjuds både forskare och aktörer inom politik, offentlig sektor, näringsliv, journalistik, konst och kultur.

Vilka samhällsbehov föreligger i den komplexa situation vi har kastats in i? Hur kan vi tänka i detta läge? Vilka utmaningar står vi inför? Vilken samverkan behövs? Vi är övertygade om att det finns ett stort behov av att reflektera kring detta utifrån olika slags frågeställningar.

I våras genomfördes en serie Corona-seminarier och mångvetenskapliga dialoger på ämnen som

- sjukvård och hälsofrågor
- politik, medborgare och medier
- smittskydd, demokrati, fri- och rättigheter
- medmänsklighet och mellanmänskliga relationer

Nu fortsätter Digitala rum för dialog med även mer ordinarie Jonseredsseminarier.

Har ni frågeställningar inom er verksamhet som ni önskar dryfta?  Tillsammans hittar vi lösningar som passar er verksamhet och era behov.

Välkomna med önskemål, förslag och idéer till jonseredsherrgard@gu.se

Som kontaktperson, ange din organisation och roll inom denna samt e-post och telefonnummer, så kontaktar vi tillbaka.

Om Jonsereds herrgård

Jonsereds herrgård - intellektuellt centrum och Göteborgs universitets mötesplats för samverkan med utrymme för dialog, kreativitet och eftertanke.  Verksamheten bedrivs på rektors uppdrag. Du kan läsa mer om verksamheten på www.jonseredsherrgard.gu.se