Konferens logga.

Digital konferens om synnedsättning arrangeras i Göteborg

Göteborgs universitet är värd för en internationell konferens om synnedsättning. Temat är ”utmaningar för ett inkluderande samhälle”. De internationella talarna kommer att föreläsa om möjligheten för människor med synnedsättning att orientera och förflytta sig i samhället.

Porträttbild på Inger Berndtsson.
Inger Berndtsson.

– Det handlar om mötet mellan människa och den omgivande miljö. Å ena sidan hur människor med synnedsättning kan använda hjälpmedel för att förflytta och orientera sig på ett säkert sätt, och å andra sidan hur vi till exempel skapar en stadsmiljö som underlättar för människor med synnedsättning, säger Inger Berndtsson, universitetslektor i specialpedagogik och ansvarig för konferensen.

International Mobility Conference är en ambulerande internationell konferens som arrangeras vartannat eller vart tredje år. Skälet till att den nu arrangeras av Göteborgs universitet är att det finns framstående forskning inom området här och att Norden i ett globalt perspektiv har kommit långt med ett inkluderande samhällsbygge.

Tvärvetenskaplig samverkan

Konferensen är en tvärvetenskaplig samverkan mellan Utbildningsvetenskapliga fakulteten och Sahlgrenska akademin. På Utbildningsvetenskapliga fakulteten finns forskning om skolgång och rehabilitering av människor med synnedsättning och på Sahlgrenska Akademin finns medicinsk forskning om ögon och synnedsättning. Det tvärvetenskapliga anslaget går också igen hos de internationella huvudtalarna.

Den japanska forskaren Kamal Lamichhane, som själv har en synnedsättning och inte fick börja skolan förrän han var tolv år, kommer att tala om vikten av utbildning och arbete för att vara en del av samhället och bristen på stöd till funktionsnedsatta som finns i många länder. Duane Geruschat, forskare vid det amerikanska numera världskända Johns Hopkins University kommer att tala om möjligheter och risker med näthinneimplantat och genterapi som i vissa kan återge synskadade en begränsad synförmåga.

Utmaning med digital konferens för synnedsatta

Konferensen skulle egentligen ha genomförts redan förra våren men har först skjutits upp och nu istället tvingats bli digital. Med tanke på att många av de runt 200 förväntade deltagarna har en synnedsättning kräver det en hel del extra anpassningar.

– Videokonferens är ju egentligen helt fel medium. Men det gäller att deltagare med synnedsättning har hjälpmedel i sin egen dator och sedan är det viktigt att alla talare aktivt syntolkar den text och de bilder som de använder i sina presentationer, säger Inger Berndtsson.

Text: Carl-Magnus Höglund

IMC17 - International Mobility Conference

Digital konferens på Göteborgs universitet 23–25 april.
Temat är ”Utmaningar för ett inkluderande samhälle”.
Program och mer information finns på konferensens hemsida.
Det är möjligt att anmäla sig till konferensen ända fram till dess öppnande.
Media är välkomna att delta. Maila IMC17@meetx.se för ackreditering.