Dick Harrison i seminarium om Finlands självständighet

Den 30 mars anordnar Finlandssvenska föreningen i Göteborg ett seminarium under namnet ”Finland-Sverige-Ryssland under 100 år”. Medverkar gör bland andra Dick Harrison, professor i historia i Lund.

Finland blev en självständig stat den 6 december 1917 och seminariet uppmärksammar Finlands 100 år av självständighet. Jubileet 2017 har kallats vår generations mest betydelsefulla jubileumsår.

– Jubileumsåret ger en möjlighet att förstå det förflutna och ger en riktning för Finlands framtida utveckling. Firandet sätter Finlands styrkor i strålkastarljuset, väcker svenskarnas Finlandsintresse och sätter fokus på ett fortsatt levande samarbete mellan Finland och Sverige, säger Gunn Wallin från Finlandssvenska föreningen.

Christer Ahlberger, professor i historia vid Göteborgs universitet, ska moderera seminariet som utöver Dick Harrison gästas av Anders Eriksson, direktör för Finlandsinstitutet i Stockholm.

– När finländarna blev ett fullständigt fritt folk 1917 markerar det en central brytpunkt inte bara i Finlands utan även i Nordens och Europas historia, säger han.

Seminariet hålls tors 30 mars kl 12-15 i SEB-salen på Handelshögskolan, Vasagatan 1. Skicka föranmälan till gunn.wallin@telia.com.