Dialekter i fokus på årets Grammatikfestival

Grammatik, tilltugg och mingel. När Göteborgs universitet firade årets grammatikdag med temat dialekter fick diskussionerna om gamla och nya språkdrag en festligare inramning än normalt.

Peter Andersson, lektor och en av organisatörerna på Grammatikfestivalen

- Det känns som att grammatik är lite hett igen. Tidigare var det ett ord som tolkades negativt, men idag börjar fler sätta in grammatiken i nya sammanhang, sade Peter Andersson, lektor och en av organisatörerna på Grammatikfestivalen.

Det var den elfte gången i ordningen som Göteborgs universitet arrangerad Grammatikfestivalen under grammatikdagen. Temadagen skapades för visa att grammatik kan vara kul och firades på fler platser, bland annat i Lund och Luleå.

Temat för festivalen på just Göteborgs universitet var grammatiken och dialekterna. Det blev åtta föredrag om allt från stadsdialekten i Berlin till ovanlig verbböjning Viskadalen. Besökarna kom från den egna fakulteten men det var också gamla lärare, studenter och en grammatikintresserad allmänhet som hittat till Humanisten.

Jenny Nilsson, docent i nordiska språk, avslutade festivalen tillsammans med Malin Petzell, docent i afrikanska språk. Nilsson fick också inleda eftermiddagen med en föreläsning om svenska dialekter i förändring där hon jämförde hur dialekterna i Edsbyn och Torsby utvecklats sedan 1940-talet. Resultatet visade att dialekten i Edsbyn förändrats mycket snabbare än i Torsby. Flera av språkdragen hade försvunnit och ersatts av nya standardformer – men också av helt nya språkdrag.

- Så, på svaret om dialekterna håller på att dö ut så är svaret ett rungande… nja! Jag tror att dialekter alltid kommer att förändras, men olika snabbt på olika platser, säger Nilsson.

I pauserna serverades mackor, muffins och kaffe och festivalen avslutades på eftermiddagen med ett mingel.