"Deras forskning har inspirerat en hel generation av unga utvecklingsekonomer" - positiv respons på årets Ekonomipris

Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne tilldelas i år Abhijit Banerjee, MIT, Esther Duflo, MIT och Michael Kremer, Harvard University. Ett mycket bra val, tycker forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Det är väldigt glädjande att Abhijit Banerjee, Esther Duflo och Michael Kremer har fått Ekonomipriset i år, men också lite överraskande på grund av deras relativt låga ålder. Deras forskning har inspirerat en hel generation av unga utvecklingsekonomer som använder deras metodologi, säger Ola Olsson, professor i nationalekonomi och vicerektor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

De tre forskarna har fått priset för sin forskning om olika åtgärder för fattigdomsbekämpning i utvecklingsländer. De använder fältexperiment som görs på plats i de studerade områdena, och som använder populationer slumpmässigt indelade i individer som ingår i ”treatment” och kontrollgrupper. Frågeställningar som studeras är bland annat hur lärarfrånvaro påverkar elevers studieresultat, hur subventionerad gödsel påverkar jordbruksproduktionen, eller hur olika förebyggande åtgärder påverkar HIV-prevalensen i Afrika.

På Handelshögskolan vid Göteborgs universitet finns ett antal nationalekonomiska forskare som sysslar med liknande fältexperiment, däribland Joe Vecci och Yonas Alem.

– Kommittén har gjort ett mycket bra val. Pristagarnas forskning angriper en central fråga: hur kan vi minska fattigdom? Deras arbetssätt, där de använder experimentella metoder för att utvärdera vilka effekter olika policys och insatser faktiskt har, har haft ett stort mycket stort inflytande inom nationalekonomi, säger Annika Lindskog, universitetslektor och forskare inom utvecklingsekonomi.

– Jag blev positivt överraskad! Jag har länge förväntat mig att Duflo, Banerjee och Kremer någon gång kommer att få Ekonomipriset. Men jag trodde inte att de skulle få det redan nu. Det känns progressivt och samtidigt fullt rimligt, inte minst med tanke på hur fattigdomsforskningen inom nationalekonomi idag genomsyras av de metoder som pristagarna var först med att föra fram inom fältet. Jag skulle också tro att valet kommer att anses ganska kontroversiellt i vissa kretsar inom vår yrkeskår, eftersom tonvikten i pristagarnas forskning i lägre utsträckning än vanligt ligger på ekonomisk teori, säger Måns Söderbom, professor och prefekt vid Institutionen för nationalekonomi med statistik.

Läs mer om ekonomipristagarna på KVAs webb.