Staffan I. Lindberg
Foto: Johan Wingborg

Demokratiforskare belönas av Vitterhetsakademin

Staffan I. Lindberg har fått Vitterhetsakademins Rettigska pris.

Kungl. Vitterhetsakademin belönar varje år framstående forskare och lärare för deras insats inom humaniora och samhällsvetenskap. Statsvetaren Staffan I. Lindberg är en av 2023 års pristagare. Han belönas med det Rettigska priset för:

"hans banbrytande framsteg inom demokratiforskningen, dels genom teoretisk utveckling av olika demokratimodeller, dels genom att skapa operationella mått för teoretiska begrepp och därefter konstruera en infrastruktur för att kunna mäta demokrati över tid och rum."

Staffan I. Lindberg är professor i statsvetenskap och leder V-Dem-institutet vid Göteborgs universitet.

Det Rettigska priset är Kungl. Vitterhetsakademiens äldsta pris och utdelades första gången 1956. Det ingick i makarna Rettigs stora donation, och prissumman utgår ur Rettigska kulturstiftelsens avkastningsmedel. Priset ska gå till en framstående forskare inom akademiens ansvarsområde.  Sedan 2018 delas två priser om 250 000 kronor ut.