Hoppa till huvudinnehåll
Bild
en grupp personer brainstormar med hjälp av post-it-lappar på en glasvägg
Grunden för en hållbar affärsstrategi är att den delvis kommer underifrån.
Foto: Flamingo Images/Shutterstock
Länkstig

”Dammsug verksamheten efter bra idéer”

Publicerad

För att få in hållbarhet i affärsstrategin räcker det inte med att ledningen har en grym hållbarhetsstrategi. Om ett företag ska lyckas behöver verksamheten vara med på tåget. En bra början är att fånga upp de anställdas idéer.

När Niklas Egels Zandén, professor i företagsekonomi, besöker ett företag brukar han inleda med att ställa en samvetsfråga till cheferna: Skulle världen bli en bättre plats om ert företag försvann? Kanske borde hela branschen raderas från jordens yta?

– Det kan ju vara lite jobbigt att fundera på först, men de flesta hittar snart något positivt. Det kan till exempel vara något man, ur hållbarhetssynpunkt, anser sig göra bättre än konkurrenterna, säger Niklas Egels Zandén.

Professorn i företagsekonomi har gett sig på en av de svåraste paradoxer som finns. För att planeten ska överleva måste allt vi tar oss för genomsyras av en hållbarhetsstrategi – samtidigt som företagen måste överleva ekonomiskt.

För många kan koden upplevas som omöjlig att knäcka.

– Företagen är medvetna om att de behöver skala upp sitt hållbarhetsarbete. Om världen ska bli en bättre plats måste även de stora aktörerna röra sig åt rätt håll säger Niklas Egels Zandén.

Komplicerad fråga

De flesta bolag tycker att hållbarhetsstrategi är ett komplicerat ämne. Ofta hamnar frågan på ett eget bord – i en ganska maktlös position – någonstans på HR- eller PR-avdelningen.

För många företag blir arbetet ett famlande i blindo där det bästa man kommer på är att sponsra någon behjärtansvärd organisation, som kompensation för sitt klimatavtryck.

– Hållbarhetsavdelningarna vill vanligtvis göra mycket mer, men saknar stöd och argument inför större förändringar. De behöver ammunition som kan övertyga cheferna, säger Niklas Egels Zandén.

Det är här professorn kommer in i bilden. Hans forskning visar att det inte räcker med att skapa vackra visioner i företagstoppen och trycka ut dem i leden. Grunden för en hållbar affärsstrategi är att den delvis kommer underifrån. Vad görs till exempel redan just nu ute på golvet?

– Det bästa är att dammsuga hela organisationen efter bra idéer. Det finns alltid uppfinningsrika medarbetare som redan arbetar på ett hållbart sätt, fast de inte har gjort något större väsen av sig, säger han.

Retro som affärsidé

Niklas Egels Zandén tar jeansföretaget Nudie Jeans, som han har studerat på närmare håll, som exempel. Nudie hade redan från början, 2001, en uttalad hållbarhetsidé. Grundtanken är att producera jeans på ett schysst sätt och att gamla, slitna plagg är estetiskt mer tilltalande än nya plagg.

– När företagsledningen upptäckte att några medarbetare lagade kundernas jeans som hade gått sönder plockade de upp idén. Nu ingår lagningen som en viktig del av butikskedjans koncept, berättar Niklas Egels Zandén.

Om ICA- eller Volvo-chefen undersöker hela sin verksamhet kommer de förmodligen upptäcka liknande fenomen. En butiksanställd kanske har hittat ett smart sätt att organisera hyllplaceringarna så att matsvinnet minskar. Någon i bilindustrin kan, vid sidan av sina vanliga uppgifter, ha utvecklat en lösning som minskar bränsleförbrukningen.

– Ledningen behöver en bred approach och vara beredd på att bli överraskad. Vad de hittar är kanske inte alls vad de hade tänkt från början.

När cheferna har fått upp ögonen för vad som händer i verksamheten behöver det strategiska och operativa arbetet kopplas ihop och skalas upp. Det gäller att, som Niklas Egels Zandén uttrycker det, få den vackra visionen att samspela med kärnan av organisationen.

– Och det är här alla mellanchefer, stabsfunktioner och projektledare kommer in. Det är de som är nyckeln till att strategin ska lyckas, säger han.

Hållbarhet i företagets DNA

Om det är något Niklas Egels Zandén stör sig på så är det idén att alla måste utbildas först, innan det går att implementera ett hållbarhetsarbete. Han menar att det tar alldeles för lång tid. Världen hinner gå under om vi ska vänta på att alla människor ska känna sig tillräckligt informerade.

– Om man ska lyckas med en hållbar affärsstrategi kan man inte räkna med att alla är med på tåget. Det viktigaste är inte att samtliga i företaget tror på idén, utan att hållbarhetsarbetet integreras i nyckelfunktioner som produktutveckling och marknadsavdelningen. Att få in hållbarhet i bolagets DNA är slutresultatet av, snarare än förutsättningen för, en lyckad integrering.

Ekonomin då? En av de viktigaste frågorna. Hur ska företagen överleva om deras produkter, till följd av klimathänsyn, blir dyrare för konsumenten?

Niklas Egels Zandén tar återigen framgångssagan Nudie som exempel. Klädbutiken har lyckats med att kombinera hållbarhet och ekonomisk vinning på ett naturligt sätt. Även om det är långtifrån säkert att jeansbutikens samtliga kunder tidigare låg sömnlösa och oroade sig för miljön. 

– Nej, de kanske bara tänker att, gött jag har ett par snygga brallor och jag får dem lagade om de går sönder. Och det är vad som gör skillnad i mitt liv, säger Niklas Egels Zandén.

AV: LOTTA ENGELBREKTSON