Nya Humanisten.
Den 27 maj slår vi upp våra digitala portar för att äntligen inviga nya Humanisten.
Foto: Jessica Oscarsson

Då inviger vi nya Humanisten

Äntligen inviger vi nya Humanisten och du är välkommen! Den 27 maj bjuder vi in till en digital invigning med musik och högtidliga tal. Dessutom får du en rundvandring i de nya lokalerna.

Den 27 maj klockan 14:00 slår vi upp våra digitala portar och bjuder in till invigning av Humanistiska fakultetens nya byggnad. Vi utlovar högtidliga tal, en rundvandring i vårt nya hus och ett spännande panelsamtal om humanioras roll i samhället.

– Jag ser verkligen fram emot att äntligen få inviga vårt vackra nya hus, om än digitalt. Humanisten är också en särskilt vacker plats om våren när rhododendronen runt Näckrosdammen har börjat knoppas. När vi så småningom kan mötas på riktigt i huset, tror och hoppas jag att detta kommer bli en viktig mötesplats för akademin och göteborgarna, säger Marie Demker, dekan vid Humanistiska fakulteten.

Nya Humanisten började byggas 2016, och stod klart för inflyttning årsskiftet 2019/2020. Humanisten samlar för första gången hela Humanistiska fakulteten under samma tak, och är byggd med tanken att det är i mötet som lärandet händer.

27 maj klockan 14.00

• Eva Wiberg, rektor Göteborgs universitet
  • Marie Demker, dekan Humanistiska fakulteten
  • Daniel Johansson, ordförande Göta studentkårs humanistsektion
  • Magnus Huss, marknadsområdesdirektör Akademiska Hus
  • Göteborgs brasskvintett med Katarina Hemlin
  • Konferencier Jörgen Kyle, fil.dr. historia
  • Dessutom rundvandring med student Ester Hillgren

Panelsamtal efter invigningen:
Humanisten – öppenhet för samtal och fördjupning

Vad vore världen och samhället utan humanistiska perspektiv? Utan kunskaper om det förflutna, språk och kultur, om de fenomen och förhållanden som gör oss till människor och hur dessa förändrats över tid? I ett samhälle är eftertanke och analys lika viktigt som innovation och kreativitet och i samarbete med det omgivande samhället bidrar humanistisk forskning till att lösa lokala, regionala och globala samhällsutmaningar.

Vid invigningen av Humanisten kan du ta del av ett panelsamtal med fokus på humanioras roll i samhället och de möjligheter som vårt nya hus erbjuder. Med den nya byggnaden har Göteborg fått en ny och självklar mötesplats, som vi hoppas ska hjälpa till att synliggöra vikten av humaniora och humanistiska perspektiv på framtidens utmaningar samt öka våra samarbeten med det omgivande samhället.

Moderator: Marie Demker, dekan
Deltagare: Johan Ling, institutionen för historiska studier, Cecilia Lindhé, Centrum för digital humaniora, Per Holmberg, institutionen för svenska språket, Andrea Castro, institutionen för språk och litteraturer, Joakim Sandberg, institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Lena Martinsson, institutionen för kulturvetenskaper

Extramaterial

• Intervju med Meriç Algün, konstnär som har skapat den konstnärliga gestaltningen i Humanisten.
  • Intervju med PerEric Persson, Kub arkitekter om Humanistens arkitektur.
  • Inslag med Göta studentkårs humanistsektion.

Här hittar du invigningen

Här kan du följa invigningen digitalt.

Område
Evenemang